آفتاب

ایسلند دیگر تمایلی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارد

ایسلند دیگر تمایلی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارد

دولت ایسلند از پیشنهاد وزیر امور خارجه این کشور در لغو پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، احزاب "استقلال و پیشرو ایسلند در لغو درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا، به توافق رسیدند و دولت این کشور از پیشنهاد ارائه شده توسط گونار براگی اسوینسون، وزیر امور خارجه ایسلند در لغو این درخواست و عدم برگزاری همه‌پرسی حمایت کرد.

اسوینسون گفت: من شخصا هر چه در توان دارم، بکار می‌گیرم که این چرخش سیاسی صورت گیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، دولت ایسلند قصد دارد پیش از ارائه‌ی طرح این قانون به مجلس، یک همه‌پرسی سراسری در باره‌ی "چرخش سیاسی دولت" برگزار کند. کارشناسان معتقدند که اکثر ایسلندی‌ها به سیاست دولت ائتلافی در زمینه‌ی "دوری از اتحادیه‌ی اروپا" پاسخ مثبت خواهند داد.

وزیر امور خارجه ایسلند گفت: در سال 2009، وزیر امور خارجه سابق ایسلند ارائه یک درخواست رسمی برای عضویت در اتحادیه اروپا ارائه کرد اما امروز من پیشنهاد لغو این درخواست و پیوستن به اتحادیه اروپا را دارم.

اعلام این خبر، باعث شگفتی فراوان نشد چرا که مذاکرات میان ایسلند و اتحادیه اروپا بیش از یک سال است که متوقف شده بود. دولت راست میانه ایسلند که در آوریل 2013 بر سر قدرت آمده است آشکارا اعلام کرده که از پروژه پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت نمی‌کند.

در سپتامبر 2013، وزارت امور خارجه ایسلند 10 گروه مذاکره‌کننده، کمیته مشورتی و هیات ملی را رد کرد که بر روی مسائل مرتبط با احتمال ورود به اتحادیه اروپا برای چهار سال آینده کار می‌کردند.

چند روز قبل، موسسه محلی تحقیقات اقتصادی به دولت ایسلند گزارشی 800 صفحه‌ای ارائه کرد مبنی بر اینکه اوضاع در اتحادیه اروپا و پیامدهای بالقوه برای ایسلند در صورت پیوستن به این اتحادیه چگونه است.

بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که الحاق یورو در حال حاضر برای ایسلند سودمند نیست و ممکن است باعث یک ضربه و خلل شدید برای صنعت ماهیگیری و کشاورزی ایسلند شود.

بنا بر نظرسنجی‌های عمومی، بیش از 60 درصد از 320 هزار ایسلندی در حال حاضر مخالف پیوستن به اتحادیه اروپا هستند اگر چه، حامیان این الحاق می‌گویند پذیرش واحد پولی یورو به ثبات اقتصاد ایسلند کمک می‌کند.

به باور این کارشناسان انتخاب حزب "استقلال" به ریاست بیاردنی بندیکتسون که زمانی فوتبالیست حرفه‌ای بوده، زمینه‌ی این چرخش سیاسی را فراهم آورده است. بندیکتسون که ۴۴ سال دارد، پس از پیروزی در انتخابات قول داد که به زودی در روابط ایسلند و اتحادیه‌ی اروپا "تجدید نظر" کند. وی در این رابطه یادآور شد که مذاکرات میان ایسلند و اتحادیه‌ی اروپا بر سر عضویت این کشور، با روی کار آمدن دولت ائتلافی وی متوقف می‌شود.

احزاب محافظه‌کار در ایسلند همواره از نفوذ بیشتری در میان رای‌دهندگان برخوردار بوده‌اند. کارشناسان، پیروزی "غیر معمول" سوسیال‌دموکرات‌ها و چپ‌ها در انتخابات سال ۲۰۰۹ را، وجود و تشدید بحران مالی و بانکی حاکم بر این کشور ارزیابی کردند. این احزاب توانستند با اتخاذ سیاست‌های‌ صرفه‌جویانه اقتصادی، ایسلند را از ورشکستگی مالی نجات دهند، اما با اعمال سیاست‌های شدید مالیاتی، پشتیبانی گسترده‌ی اقشار مختلف مردم از دست دادند.

ایسلند هر چند عضو کشورهای "پیمان شینگن" است و از امتیازات "چرخش آزاد کالا" که میان اعضای این پیمان رعایت می‌شود، سود می‌جوید، با این حال با سیاست‌های پارلمان اروپا در خصوص قوانین "ماهی‌گیری" در دریاهای اروپا موافق نیست. فعالیت‌های این کشور در زمینه‌ی صید و صدور ماهی، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد آن، اغلب با سیاست‌های بروکسل در مورد حفظ محیط زیست و انواع ماهی‌ها، محدود می‌شود.

موافقان ایسلندی عضویت این کشور در اتحادیه‌ی اروپا امیدوارند، با پیوستن به این اتحادیه‌ در دراز مدت به رونق اقتصادی دست یابند.

انتهای پیام

کد N139930

وبگردی