آفتاب

ماراتن غربی ورود به بازار 75 میلیونی ایران

ماراتن غربی ورود به بازار 75 میلیونی ایران

تهران - ایرنا - ماراتن غربی ها برای تجارت با ایران و رقابت بر سر بازار 75 میلیونی این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه بعد از ترکیه، آغاز شده است.

شبکه بی.بی.سی با اعلام این موضوع افزوده است: دولت جدید ایران از شرکت های خارجی خواسته در ایران سرمایه گذاری کنند و توافق ژنو اگرچه شش ماه تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران را متوقف کرده اما همین حالا باعث شده تا شرکت های خارجی برای ورود به بازار ایران با هم رقابت کنند.

از جمله این شرکت ها، بوئینگ است که می خواهد به ایران موتور هواپیما بفروشد و هیات متشکل از ده ها شرکت فرانسوی که به ایران سفر کرده است، اما سوال اینجاست که آیا این جنب و جوش ها برای تسخیر بازار ایران واقعی و حتی مهم تر اینکه آیا شدنی است؟

چراغ اتاق بازرگانی ایران و آمریکا روشن شده است، جایی که بناست بعد از سه دهه خصومت و قهر، پنجره ای در روابط اقتصادی دو کشور باز کند و بنیانگذار اتاق بازرگانی ایران و آمریکا از استقبال چشمگیر از این نهاد نوپا می گوید.

اخبار غیررسمی از سفر بعضی شرکت های آمریکایی به ایران با چراغ خاموش خبر می دهد، خبری که اتاق بازرگانی ایران و آمریکا رد می کند و می گوید شرکت هایی مانند بوئینگ، فورد و جنرال موتورز فعلا در مرحله بررسی ورود به بازار ایران هستند.

اکنون شرکت های اروپایی از ترس اینکه قافله را به رقبای آمریکایی نبازند، یکی بعد از دیگری راهی تهران می شوند و بعد از هیات عریض و طویل فرانسه، هیاتی از آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا به زودی عازم ایران است و هیات هایی از بلژیک، اتریش، ایتالیا، اسپانیا و هلند هم در تدارک رفتن هستند.

در این میان، کار شرکت های واسطه ای سکه است، شرکت های مشاوره ای در بریتانیا، فرانسه، هلند و دیگر کشورهای اروپایی که حالا به رقابت ها دامن می زنند.

همزمان با دورخیز شرکت های اروپایی به طرف ایران بویژه حضور شرکت فرانسوی در تهران با واکنش های تند کاخ سفید همراه بوده است.

مقام های کنفدراسیون بازرگانان فرانسه حاضر به گفت وگو در این زمینه نشدند و فقط به انتشار یک بیانیه اکتفا کردند.

در این بیانیه آمده است: توافق اولیه ژنو در مورد برنامه هسته ای ایران احتمالات تازه اما محدودی را پیش روی شرکت های گذاشته است، شرکت های اروپایی درچارچوب این توافق آماده بهره برداری از این فرصت هستند و سفر این شرکت ها به ایران هم به منظور برقراری ارتباط حرفه ای بوده که در چارچوب قوانین اروپا و توافق اولیه ژنو بوده است.

بی.بی.سی با اشاره به اینکه بخش انرژی حالا حرف اول را می زند، گفت: ایران در همان ماه های اول تکلیف نفت و گاز را تقریبا روشن کرد و وزیر نفت ایران برای دو کمپانی بی.پی و شل بریتانیا دعوتنامه فرستاده تا به ایران بازگردند.

بی.پی و شل هر دو شرکت هایی که با واسطه تحریم ها به ایران بدهکار هستند؛ بدهی شل که به دو میلیارد و 300 میلیون دلار می رسد و کمپانی بی.پی هم که هنوز رقمی اعلام نکرده است.

ایران همچنین پنج غول نفتی دیگراز جمله دو کمپانی بزرگ آمریکایی را دعوت به همکاری کرده تا برای توسعه میادین نفت و گاز به این کشور بیایند.

بعد از انرژی، شرکت های اروپایی و آمریکایی در پیچ و خم جاده های ایران کورس گذاشته اند، از یک سو رنو، پژو و سیتروئن فرانسه پا پیش گذاشته اند و از طرفی جنرال موتورز و فورد آمریکا تلاش هایی را شروع کرده اند؛ البته سرمایه گذاران خارجی به بخش هایی چون هواپیمایی، صنایع غذایی و فناوری هم چشم دوخته اند.

چشم و همچ شمی های آمریکا و اروپا بر سر بازار ایران فعلا درگیر تحریم هایی است که برخی به سال ها پیش از مناقشه هسته ای باز می گردد.

ایرانم**1021**اول1516
کد N139522

وبگردی