آفتاب

اسپانیا خود را برای از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی با ایران آماده می کند

اسپانیا خود را برای از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی با ایران آماده می کند

مادرید- ایرنا- پس از اینکه اتحادیه اروپا ، برخی از تحریم ها را بر اساس توافقات ژنو به تعلیق در آورد ، اسپانیا بدون داشتن اختلافات دوجانبه با ایران ، خود را برای از سرگیری روابط مهم تجاری و اقتصادی با این کشور آماده می کند .

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری ˈ افه ˈ، دیدار رسمی ˈخوسه مانوئل گارسیا مارگالوˈ وزیر امور خارجه اسپانیا از ایران که بین روزهای 2 تا 4 مارس (11 تا 13 اسفند ) صورت خواهد گرفت ، نخستین سفر رسمی یک مقام اسپانیایی از سال 2005 میلادی به ایران خواهد بود .

به گفته خبرگزاری ، آخرین دیدار از ایران را در سال 2005 میلادی ، یک هیأت مجلس نمایندگان اسپانیا به سرکردگی ˈجوزپ آنتونی دوران ییدا ˈ سخنگوی حزب ˈهمگرایی و وحدت کاتالونیاˈ در مجلس نمایندگان اسپانیا ، انجام داد .یک سال بعد در آگوست 2006 ، ˈفیلیپ گنزالزˈ نخست وزیر سابق اسپانیا بود که به ایران سفر کرد هرچند این دیدار ، خصوصی بود .

اسپانیا و ایران ، روابط دیپلماتیک خود را از آوریل سال 1951میلادی آغاز کردند و در سال 1978 میلادی بود که پادشاه اسپانیا ، در دیداری رسمی به ایران سفر کرد .

افه ادامه داد :روابط بین دو کشور ، در سالهای اخیر افزایش شدیدی داشت هرچند که تخریب روابط با اتحادیه اروپا پس از انتخاب ˈمحمود احمدی نژادˈ ، سطح و شدت روابط بین دو کشور را محدود ساخت .

این خبرگزاری افزود : این وضعیت ، پس از تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در سال 2012 میلادی ، تشدید یافت و اکنون این تحریم ها در حال حذف شدن هستند .

افه نوشت :در این راستا ، همانطوری که گارسیا مارگالو در ماه دسامبر اعلام کرده بود ، اسپانیا خود را برای از سرگیری روابط مهم تجاری و اقتصادی که با ایران داشت ، آماده می کند .در این زمینه ، وزیر خارجه در روز 24 ژانویه (4 بهمن ) در دیداری که با ˈمحمد علی نجفیˈ معاون رئیس جمهوری ایران در مادرید داشت ، قصد خود برای سفر به ایران را اعلام داشت ، دیداری که دو مقام در آن ، بر سر تشدید روابط از طریق سفرها و دیدارها توافق کردند .

به گفته افه ، رئیس سیاست خارجه اسپانیا با این سفر ، از طرح توافق به دست آمده بین گروه 1+5 و تهران بر سر برنامه هسته ای ایران حمایت خواهد کرد .در این رابطه به گفته مقامات وزارت خارجه اسپانیا ، زمینه اقتصادی ، مهمترین مورد این روابط است زیرا منافع اسپانیا روز افزون هستند .

این خبرگزاری تصریح کرد :گارسیا مارگالو در دیدار خود با نجفی اذعان کرد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران ، به معنی ˈضرر و قربانیˈ برای اسپانیا بودند زیرا اسپانیا 14 درصد نفت خود را از ایران وارد می کرد .افه در این راستا خاطرنشان کرد که وزیر اسپانیایی با این سفر ، قصد تقویت حضور شرکت های اسپانیایی در ایران را دارد .

افه نوشت :در حقیقت ، همانطوری که نجفی در سفر بهمن ماهش به مادرید به ˈخوسه مانوئل سوریاˈ وزیر صنعت ، انرژی و گردشگری اسپانیا گفت ، ایران به تجربه قطار سریع السیر اسپانیا برای گسترش خطوط ریلی خود مشتاق است .نجفی در گفتگوی خود با سوریا به وی خاطرنشان کرد که دولتش ، یک طرح اجرائی برای ساخت دست کم یک هزار و 500 کیلومتر خط ریلی را در دست دارد و پیشنهاد داد که شرکت های اسپانیایی بتوانند در این پروژه شرکت و سرمایه گذاری کنند .

رسانه مذکور ادامه داد :ایران برای اسپانیا ، یک بازار مهم در خاورمیانه محسوب می شود ، به طوری که صادرات اسپانیا به این کشور در بین سال های 2009 تا 2011 میلادی نزدیک به 50 درصد افزایش داشت .در سال 2011 میلادی ، اسپانیا با 3/655 میلیون یورو ، پس از آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و سوئد ، پنجمین صادر کننده اتحادیه اروپا بود.

اسپانیا ، عمدتا ماشین آلات و لوازم مکانیکی ، تجهیزات و لوازم برقی ، چدن و فولاد ، خودرو ، لوازم دارویی ، تانن و رنگ افزون بر کاغذ ، مقوا و فراورده های آن را به ایران صادر می کند و در عوض نفت و سوخت معدنی از ایران وارد می کند .در واقع ، 98 درصد خریدی که اسپانیا از ایران انجام می دهد ، نفت است .

اروپام **1234**1547
کد N139101

وبگردی