آفتاب

انتقاد سیاسیون آمریکا از سکوت اوباما مقابل اردوغان

انتقاد سیاسیون آمریکا از سکوت اوباما مقابل اردوغان

آنکارا - ایرنا - بیش از 80 نفر از چهره های سیاسی آمریکا در نامه ای به ˈ باراک اوباما ˈ رییس جمهوری این کشور نسبت به سکوت واشنگتن در مقابل سیاست های ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، در این نامه ضمن انتقاد از سکوت اوباما در قبال اردوغان آمده است که عملکرد دولت آنکارا به دمکراسی در ترکیه آسیب وارد کرده است.

سیاسیون آمریکایی در این نامه با اشاره به همکاری های استراتژیک واشنگتن و آنکارا نسبت به سکوت رییس جمهوری آمریکا در قبال مواضع نخست وزیر ترکیه ابراز نگرانی کرده و عنوان شده است که این سکوت ، اردوغان را به کاهش حاکمیت قانون در ترکیه تشویق می کند.

چهره های سیاسی آمریکا در این نامه از اقدامات نخست وزیر ترکیه به عنوان اقداماتی استبدادی نام بردند و به تظاهرات ضد دولتی تابستان گذشته ، عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشا و تصویب قانون محدودیت اینترنت در ترکیه اشاره کردند.

در این نامه دولت آنکارا به سرپوش گذاشتن به پرونده عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشا ، اخراج هزاران نفر از نیروهای پلیس و قوه قضاییه ، سانسور ، دستاویز قراردادن عوامل خارجی به ویژه سفیر آمریکا در ترکیه در این پرونده و تحت کنترل قراردادن قوه قضاییه متهم شده است.

پایگاه خبری اینترنتی ˈحریتˈ همچنین پیشتربه نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا در مطلبی نوشته بود که ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه بطور جدی درباره ˈحفظ حقوق اشخاصˈ به وی هشدار داد.

این پایگاه خبری بدون نام بردن از منابع دیپلماتیک، به انتشار اطلاعیه کاخ سفید پس از این مکالمه تلفنی و تاکید آمریکا مبنی بر لزوم ˈاتخاذ سیاست هایی مبتنی بر حفظ حقوق اشخاصˈ توسط ترکیه اشاره کرد و نوشت: اوباما هشدار جدی خود خطاب به اردوغان را با روش های دیپلماتیک انجام داد.

به گفته منابع دیپلماتیک در آنکارا، رییس جمهوری آمریکا عنوان کرده است که اگر حفظ حقوق اشخاص در ترکیه خدشه دار شود روابط آنکارا و واشنگتن، سرمایه گذاری های خارجی این کشور و نیز امنیت ترکیه از این امر متضرر می شوند.

براساس این گزارش، ˈماری هارفˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پی تایید قانون محدودیت اینترنت در ترکیه توسط ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری این کشور در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این قانون به صورت جدی از ظرفیت محدود ساختن آزادی بیان، آزادی رسانه ها و اطلاع رسانی از طریق اینترنت برخوردار است.

وی گفت: همانگونه که پیشتر نیز بارها تاکید کرده ایم، ما انتظار داریم ترکیه از آزادی بیان و فعالیت های آزاد رسانه ها دفاع کند.

خاورم ** 230 **1010
کد N138925

وبگردی