آفتاب
تحولات آسیا/

تشریح اصول چین درباره موضوع هسته‌ ای ایران/ گارد ساحلی ژاپن به حال آماده باش درآمد

تشریح اصول چین درباره موضوع هسته‌ ای ایران/ گارد ساحلی ژاپن به حال آماده باش درآمد

تشریح اصول پنجگانه چین در خصوص موضوع هسته‌ ای ایران، توقف اعتراضات کشاورزان تایلندی و آماده باش گارد ساحلی ژاپن از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

چین

شینهوا در گزارشی به واکنش پکن درباره مذاکرات هسته ای وین پرداخت و به نقل از هوا چونیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نوشت پکن مذاکرات را سازنده و مثبت خوانده است که می تواند شروع خوبی برای دستیابی به توافق جامع و حفظ روند گفتگوها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همراهی با روند مذاکرات ایران و گروه 1+5، تلاش برای راه حل جامع، منصفانه و طولانی مدت، ادامه اصل گام به گام و روند متقابل، ایجاد یک فضای مثبت برای مذاکره و تعقیب رویکرد شناسایی ریشه‌ ها و دلایل این موضوع را از جمله 5 اصل چین برای موضوع هسته‌ ای ایران عنوان کرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین با اشاره به اظهارات "لوبسانگ سانگای" نخست‌ وزیر دولت در تبعید تبت درباره دیدار باراک اوباما و دالایی لاما نوشت با توجه به مذاکرات رئیس جمهوری آمریکا و رهبر جدایی طلبان تبت درباره مسائل حقوق بشر این دیدار حاوی پیام موثر و محکم بود.

سانگای انتقاد چین را یک موضع ساختگی خواند و تاکید کرد: در پی پایان سرکوب تبتی‌ ها و خودمختاری بیشتر در داخل چین هستیم.

تایلند

رویترز نیز از توقف اعتراضات کشاورزان تایلندی پس از دادن ضمانت مقامات مبنی بر پرداخت مبالغ وعده داده شده در هفته آینده خبر داد.

فیلیپین

همچنین در جریان عملیات پلیس و نیروهای مبارزه با مواد مخدر در جنوب فیلیپین دست کم هفت نفر کشته و 33 فرد دیگر بازداشت شدند.

قاچاقچیان و نیروهای امنیتی در این عملیات با یکدیگر درگیر شده و در جریان تیراندازی که به مدت پنج ساعت به طول انجامید، 40 نفر کشته و زخمی شدند.

کامبوج

خبرگزاری فرانسه همچنین از صدور فرمان مسدودکردن دارایی تروریستها و سازمانهای مرتبط با تروریسم براساس مقررات شورای امنیت سازمان ملل با هدف تشدید تلاشهای این کشور در مبارزه علیه تروریسم خبر داد.

این فرمان پس از آن صادر شد که براساس تحقیقات سال 2012 از 149 کشور جهان کامبوج در رده سوم ریسک فعالیتهای پولشویی در جهان قرار دارد.

ژاپن

خبرگزاری کیودو نیز از آماده باش گارد ساحلی ژاپن که مقر آن در اوکیناوا است، با هدف جلوگیری از ورود کشتی های چینی به آبهای تحت قلمرو این کشور خبر داد و نوشت امروز شنبه سه فروند کشتی گارد ساحلی چین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه سنکاکو در دریای شرقی چین در آبهای تحت کنترل ژاپن مستقر شدند.

آماده باش گارد ساحلی ژاپن پس از آن صورت می گیرد که جیمز فانل یکی از تحلیلگران نظامی آمریکا و از افسران عالی رتبه اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا در کنفرانسی در سن دیگو اعلام کرد چین در پی آغاز یک جنگ کوتاه و سریع(حمله برق آسا) علیه ژاپن است.

در همین حال جاناتان پولاک یکی از تحلیلگران موسسه بروکینگز با اشاره به افزایش تنشها میان پکن و توکیو به خصوص در پی اعلام ایجاد منطقه دفاع هوایی در دریای چین شرقی گفت: هم اکنون ژاپن با خطر افزایش تهدیدهای چین برای بروز جنگ مواجه است.

کد N138668

وبگردی