آفتاب

تحلیل رسانه آذری از شکست سیاست ترکیه و غرب در سوریه

تحلیل رسانه آذری از شکست سیاست ترکیه و غرب در سوریه

باکو - ایرنا - پایگاه اینترنتی روزنامه ˈباکو خبرˈ در تحلیل رویدادهای اخیر سوریه نوشت: مسیر تحولاتی که سه سال است در سوریه جریان دارد، نشان دهنده شکست علنی سیاستهای ترکیه و کشورهای غربی در رابطه با این کشور است.

این رسانه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه از دولت سوریه افزود: نیروهای وفادار به ˈبشار اسدˈ در حال به دست گرفتن کنترل همه مناطق سوریه هستند. این در حالی است که کارشناسان غربی رویدادهای اخیر سوریه را به مثابه پیروزی مسکو بر آمریکا، اروپا و ترکیه ارزیابی می کنند.

باکو خبر ادامه داد: ارتش آزاد سوریه و دولت بشار اسد با امضای قراردادی، در چند شهر سوریه آتش بس برقرار کرده اند. برقراری این آتش بس در چند شهر حومه دمشق، موجب شادمانی ساکنان این مناطق شده است.

به نوشته این رسانه، در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات ژنو که با حمایت نیروهای خارجی برگزار شده بود، سوریها به این نتیجه رسیده اند که خودشان باید ˈآستین همتˈ بالا زده و ملت و کشورشان را از آتش این جهنم خلاص کنند. طبق قرارداد امضا شده، مخالفان دولت باید سلاحهای سنگین را تحویل دهند و ضمن پرهیز از همکاری با سایر گروههای مسلح تروریستی، اجازه برافراشته شدن پرچم سوریه در ساختماهای دولتی را بدهند. دولت نیز متقابلا باید با پایان دادن به محاصره مناطق تحت کنترل مخالفان، اجازه ورود مواد غذایی به این مناطق را بدهد.

باکو خبر با اشاره به انتشار تصاویر مربوط به شادمانی مردم پس از برقراری آتش بس از سوی فعالان سوری در شبکه های اجتماعی ، حصول پیشرفت در دور آتی مذاکرات دولت سوریه و مخالفان را دور از دسترس ندانست.

به نوشته این رسانه آذری ، ˈقدری جمیلˈ دبیر حزب ˈاراده ملتˈ سوریه و نماینده ˈجبهه تغییرات و آزادی خلقˈ این کشور ضمن دعوت از مخالفان برای شرکت در قالب هیات نمایندگی واحد در دور سوم مذاکرات ژنو و الزامی خواندن حضور مخالفان در این دور از مذاکرات، بر ضرورت مبارزه با تقویت تروریسم در سوریه تاکید کرده است.

وی هشدار داده است که در غیر این صورت ممکن است سوریه به افغانستانی دوم تبدیل شود.

باکو خبر این رویدادها را نشانه طولانی تر شدن دولت بشار اسد در سوریه و شکست سیاست های ترکیه و غرب در رابطه با این کشور تعبیر کرده است.

این رسانه آذری همچنین به موضع رسمی جمهوری آذربایجان در رابطه با بحران سوریه اشاره کرد و نوشت : آذربایجان همواره خواستار حل مساله سوریه از طریق مذاکرات بوده است . ˈاوکتای اسدافˈ رییس پارلمان جمهوری آذربایجان نیز در نهمین نشست روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران ، حل بحران سوریه را صرفا از طریق گفت و گوهای سیاسی امکان پذیر خوانده و طرفداری باکو از مذاکرات برای حل این مساله را خاطر نشان کرده است.

خاورم*1206**1651
کد N138662

وبگردی