آفتاب

همکاری تجاری ایران و اندونزی در آستانه یک جهش

همکاری تجاری ایران و اندونزی در آستانه یک جهش

کوالالامپور – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی در اندونزی گفت که حجم مبادلات تجاری بین ایران و اندونزی می تواند افزایش 150 درصدی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، محمود فرازنده سفیر ایران در اندونزی در مصاحبه با تلویزیون ˈبلومبرگˈ این کشور، افزود: میزان روابط تجاری تهران – جاکارتا در سال 2011 دو میلیارد دلار بود، اما می توان امیدوار بود که این رقم در آینده ای نزدیک به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اندونزی به عنوان یک کشور رو به پیشرفت و توسعه و دارای جمعیت زیاد با آینده روشن اقتصادی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی غرب آسیا با موقعیت استراتژیک نقاط مشترک زیادی برای تعامل با یکدیگر دارند.

فرازنده افزود: اقتصاد ایران و اندونزی مکمل یکدیگرند. ایران دارای معادن و ذخایر فراوان نفت و گاز است و از طرفی نیز اندونزی فرصت های مناسبی برای جذب همکاری از سوی ایران دارد.

سفیر ایران در اندونزی گفت: همکاری بین دو کشور در بخش های مختلف به ویژه در بخش انرژی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که همکاری تهران – جاکارتا در بخش های مختلف توسعه یابد.

وی در ادامه به ظرفیت همکاری ایران و اندونزی در بخش های دیگر مانند کودشیمیایی و محصولات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: ایران در زمینه برق و نیروگاه ها نیز توانایی قابل توجهی دارد. همکاری مشترک با ایران می تواند بخش عمده ای از نیاز اندونزی در زمینه برق را تامین کند، زیرا ایران توانایی کامل دارد و می تواند در فناوری تولید برق اندونزی حضور موثری داشته باشد.

فرازنده افزود: ایران در ساخت انواع توربین، انرژی های گرمایی، باد و خورشیدی توان قابل ملاحظه ای دارد که فرصت همکاری با اندونزی در این بخش ها وجود دارد.

وی در ادامه گفت: ایران به عنوان یک قطب اقتصادی می تواند رابط مناسبی بین اندونزی و کشورهای عضو اکو باشد که جمعیتی بالغ بر 300 میلیون را در خود جای داده است.

به گفته وی، کشورهای عضو اکو مشتری محصولات مختلف اندونزی هستند که ایران می تواند بستر مناسبی برای باز توزیع و بازصادرات این محصولات اندونزی باشد.

سفیر ایران در اندونزی در مورد قرارداد ساخت پالایشگاه توسط ایران در اندونزی نیز گفت: بحث ساخت پالایشگاه که منافع دوجانبه درپی دارد از سال 2005 مورد مذاکره قرار گرفته و برخی اقدامات اولیه آن نیز نهایی شده است،

وی گفت: ریسک های زیادی در این زمینه وجود ندارد چون طرف تولید کننده وعرضه کننده مشخص است، از طرفی نیز اندونزی این فرصت را دارد که محصولات پالایشگاهی را به کشورهای اطراف صادر کند.

براساس توافقی بین کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران و کنسرسیومی نفتی به رهبری شرکت کرسیندو ریسورز اندونزی قرار است که در این کشور آسیایی پالایشگاه های نفت مقیاس کوچک با ظرفیت های 20 تا سقف 300 هزار بشکه نفت و میعانات گازی ایجاد شود.

ارزش بار مالی این سرمایه گذاری مشترک حدود سه میلیارد دلار برآورد می شود.

سفیر ایران در اندونزی در مورد فرصت های سرمایه گذری در ایران نیز تصریح کرد: ایران کشور مناسبی برای سرمایه گذاری است که بازگشت اصل سرمایه و کسب سود در آن قطعی است و شرکت های مختلف بین المللی در حال حاضر در ایران مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: اندونزی به دلیل برخی مسائل در مورد سرمایه گذاری در ایران کمی محافظه کار بوده، با وجود اتفاقات ماه های گذشته در عرصه سیاسی ایران می توان به افزایش سرمایه گذاری اندونزی در ایران امیدوارتر بود.

به گفته وی، زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد که امکان بازگشت اصل سرمایه در کوتاه مدت از مزایای اصلی این نوع سرمایه گذاری ها محسوب می شود.

فرازنده گفت اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمان جهان را داراست و مورد احترام مردم ایران است و نباید هیچ قدرت و فشار خارجی روابط دو جانبه را تحت تاثیر قرار دهد.

آساق**د.م**1611
کد N138076

وبگردی