آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

روستاها نگین گردشگری گیلان / صنعت توریسم موجب توسعه ساختار زیربنایی استان می شود

روستاها نگین گردشگری گیلان / صنعت توریسم موجب توسعه ساختار زیربنایی استان  می شود

رشت – خبرگزاری مهر: روستاهای استان گیلان با جاذبه های زیبا و منحصر به فرد نگین گردشگری شمال کشور به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا مطرح است، بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه  ساختار زیربنایی می دانند.

 صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه  اقتصادی، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آنان را "صادرات نامرئی " نام نهاده اند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به مهر می گوید: کشور ایران از نظر منابع طبیعی جزء 10 کشور برتر دنیاست که می تواند از اثرات حاصل از گردشگری در کاهش مشکلات بیکاری و درآمد اقتصادی بهره مند شود.

مهرداد لاهوتی افزود: یکی از این منابع که می تواند بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کند منابع موجود گردشگری در محیط روستاها است.

وی اظهارداشت: در گردشگری روستایی باید از فراغت به عنوان یک روش برای رسیدن به توسعه پایدار روستایی استفاده کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: بطور کلی تنوع در زمینه های طبیعی و انسانی از عوامل موثر در توسعه  گردشگری در هر منطقه یا کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: گیلان هم به لحاظ ویژگی های طبیعی و انسانی از تنوع خوبی برخوردار است.

 بررسی ها نشان می دهد این شهرستان دارای توان های گردشگری بالقوه خوبی از قبیل وجود اماکن مذهبی، ساحل زیبا، بازارهای محلی و غیره برای توسعه وجذب توریسم است.

گردشگری می تواند راهکار مهمی برای توسعه اجتماعی - اقتصادی جوامع روستایی باشد

 با توسعه گردشگری که منبع مهم اشتغال و درآمد است می تواند راهکار مهمی برای توسعه اجتماعی - اقتصادی جوامع روستایی استان باشد.

یک شهروند گیلانی در این باره به مهر گفت: تنوع بخشی به اقتصاد، بالا بردن شاخص های توسعه انسانی، مشکلات ناشی از صنعتی شدن و آلودگی بیش از حد استاندارد شهرها به ویژه شهرهای بزرگ، مهاجرت های روستایی، افزایش بهره وری و کارآمدی نیروی انسانی، اشتغال زایی، تعامل فرهنگ ها و گفتمان ها، حفظ محیط زیست و در مجموع توسعه پایدار از دغدغه هایست که جهان امروز با آن روبرو است.

محمد دلاوری افزود: هر یک از کشورها در هر سطحی از توسعه در تلاش هستند که پاسخ لازم به دغدغه های مزبور را بیابند.

وی اذعان داشت: در این میان کشورهایی که به متنوع سازی اقتصاد روی آورده اند و می خواهند خود را از اقتصاد تک پایه ای برهانند در جستجوی شناخت راه های آن یا خلق را ه ها و روش های جدیدند.

این دانش آموخته رشته مدیریت گردشگری یادآورشد: صنعت توریسم یکی از این روش هاست که اغلب کشورها به ویژه کشورهایی که به لحاظ موقعیت مکانی از این مزیت برخوردارند آن را در برنامه های توسعه ملی خود گنجانده اند تا از این طریق بتوانند فرآیند توسعه ملی خود را سرعت بخشند.

شهروند دیگری به مهر می گوید: سکونتگاه های روستایی با مسائل و مشکلات حادی از قبیل مهاجرت های روستایی، پائین بودن سطح اشتغال، پائین بودن سطح بهره وری در بخش کشاورزی، فقدان یا کمبود زیربناهای رفاهی و خدماتی مواجه اند.

اکبر قنبری افزود:  تعداد قابل توجهی از این گونه سکونتگاه ها به لحاظ موقعیت مکانی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر مانند مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب و سنن اجتماعی، زمینه های مناسبی برای توسعه  فعالیت های گردشگری دارند.

دولت حرکت از اقتصاد تک پایه به سوی اقتصاد متنوع و با ثبات را باید در برنامه کاری خود قرار دهد

وی اظهارداشت: دولت حرکت از اقتصاد تک پایه به سوی اقتصاد متنوع و با ثبات را باید در برنامه کاری خود قرار دهد که یکی از این برنامه ها توسعه گردشگری است و مناطق روستایی زمینه های مساعد برای توسعه این بخش از فعالیت های اقتصادی را دارند.

 بدون شک دست یابی به چنین هدفی مستلزم شناخت فرآیند گردشگری، طبقه بندی رویکردها، سیاست ها و آثار اجتماعی - فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی است تا با یک پشتوانه علمی وآگاهی از آثار مثبت و منفی این پدیده در جهان و ایران به انتخاب یک راهبرد منطقی واقع گرا توام با برنامه ریزی و مدیریت صحیح گردشگری در چهارچوب فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار دست زد.

بسیاری از ساکنان شهری علاقه مند هستند که از محیط شلوغ و آلوده شهری به محیطی آرام و پاکیزه بروند به همین دلیل بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی و آرامش خاطر گردش در مناطق روستایی را انتخاب و تجربه های تازه ای را در زندگی خود کسب می کنند.

فرماندار شهرستان رشت در این رابطه گفت: گیلان سرزمینی با تنوع شرایط اقلیمی و چشم اندازهای طبیعی همواره به عنوان کانون گردشگری در سطح کشور مطرح است.

سید عیسی مهدوی افزود: روستاها به دلیل ویژگی ها و ماهیت وجودی شان به طور مستقیم به طبیعت پیرامون خود وابسته و متکی هستند.

وی اظهارداشت: گردشگری روستایی، توریسم زراعی و کشاورزی و موزه ای از ارائه خدمات و تسهیلات خدماتی مانند اسکان، پذیرایی، امکانات، برپایی جشن ها و مراسم محلی، تولید و فروش صنایع دستی و محصولات کشاورزی را نیز در بر دارد.

فرماندار رشت توریسم روستایی را رهایی از زندگی کسالت بار شهری برای بهره گیری از مواهب طبیعی و برخورداری از جاذبه های طبیعی در جنگل ها، مراتع، رودخانه ها می داند که در محیط روستایی با ارائه تسهیلات رفاهی و خدماتی همراه می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی اصول کلی در گردشگری روستایی را می توان به شاخه های همچون تفریحی، توسعه، اقتصاد روستایی، بازاریابی و طرح ریزی تقسیم کرد.

به هر ترتیب گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد جهان، ابزاری برای ایجاد درآمد ملی از اصلی ترین ارکان اقتصادی جهان و نیز از مفاهیم، اشکال و ارکان توسعه پایدار قلمداد می شود.

گردشگری روستایی امروز با هدف توسعه پایدار جوامع محلی در نواحی روستایی و به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و یکی از مهمترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی ارتقا یافته است.

گیلان سرزمینی با تنوع شرایط اقلیمی و چشم اندازهای طبیعی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز به اثرات گردشگری روستایی بر محیط روستا اشاره کرد و گفت:  ایجاد اشتغال برای نیروی مازاد کار و ایجاد فعالیت ها برای کار مازاد، تنوع اقتصاد روستایی در کنار دیگر بخش های اقتصادی، بالا بردن سطوح درآمدی خانوار روستایی، ایجاد تقاضا برای محصولات کشاورزی، صنایع دستی و دیگر محصولات، حفظ آثار باستانی، ابنیه ی تاریخی و جاذبه های طبیعی روستا، اثرات اجتماعی، فرهنگی گردشگری روستایی، محیط روستایی و پیرامون فرصت را محقق می کند تا گردشگران در بطن سنتی روستا زمانی را به فراغت بگذرانند.

رضا علیزاده افزود: صنعت گردشگری نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور و منطقه‌ ای می ‌تواند داشته باشد و همواره نجات ‌بخش کشورها در بحران های اقتصادی و سیاسی است.

وی اظهارداشت:  یکی از ویژگی‌ های بارز صنعت گردشگری، ایجاد فرصت هایی برای ایجاد اشتغال و جذب افراد بیکار و از جمله جوانان هر جامعه ‌بوده و این به معنای مقابله با یکی از بزرگترین معضلات کشورهای در حال توسعه است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: گیلان از جاذبه‌ های گوناگون گردشگری همچون اماکن تاریخی و مذهبی، جلوه ‌های طبیعی و اقلیم چهارگانه برخوردار است.

وی همچنین ظرفیت های گردشگری را یک فرصت طلایی دانست و یادآورشد: بهره‌ برداری از این موقعیت و فرصت های طلایی نیازمند ایجاد بستر و فضای مناسبی است که باید در قالب یک برنامه‌ ریزی مدون و فراگیر قابل بهره ‌برداری شود.

صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده ‌ای روشن تلقی می ‌شود، سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه ‌های جهانگردی رو به افزایش است.

بنابراین این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید است.

گردشگری برای استان های دارای جاذبه‌ های توریستی از قبیل گیلان می ‌تواند به مهمترین منبع کسب درآمد تبدیل شود، مشروط بر اینکه برنامه ‌ریزی صحیح و همه ‌جانبه توام با آینده ‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

گردشگری از زمره صنایع توزیع ‌کننده درآمد است

یک کارشناس امور اقتصادی در این خصوص گفت: گردشگری از زمره صنایع توزیع ‌کننده درآمد است و می ‌تواند جایگزین اقتصاد تک‌ محصولی یعنی درآمد نفتی شود.

حسین اسدی افزود: طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی، اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی ‌نظیر به‌ ویژه شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله که وجود دارد، در کمتر کشوری می‌ توان پیدا کرد.

وی همچنین جلوه های طبیعی مناطق روستایی استان  را خاطره انگیز ذکرکرد و اظهارداشت: گردشگری پایدار امروزه در بسیاری از کشورها به منزله نمادی از هویت فرهنگی و یکی از بخش های مهم اقتصادی محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه در کشورهای جهان، گردشگری را روشی مطمئن با چشم انداز روشن برای توسعه پایدار معرفی کرده اند.

وی افزود: در این زمینه گردشگری روستایی به عنوان یکی از زیر بخش های گردشگری علاوه بر حفظ ارزش ها و باورها، با ایجاد فرصتهای شغلی و کسب درآمد برای ساکنان محلی و توسعه ساختار های زیربنایی امکان توسعه پایدار و یکپارچه روستایی را فراهم می سازد.

اسدی ادامه داد: برنامه ریزی برای گسترش و توسعه گردشگری بر پایه توسعه پایدار اقتصادی، در راستای رشد و تعالی جامعه روستایی موثراست.

به هر حال با توجـه به ظرفیت های بالایی که در زمیـنه گردشگری در گیلان وجـود دارد رصد تاثـیرات صنـعت گردشگری در توسعه پایـدار استان، موانـع و چالش های پیـش روی امری لازم و بررسی راهکارهای توسعه این صنعت در منطقه نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کد N137929

وبگردی