آفتاب
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی:

خلأ فرهنگی عامل مطرح شدن بحث امنیتی در مسائل قومیتی است

خلأ فرهنگی عامل مطرح شدن بحث امنیتی در مسائل قومیتی است

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح تدریس زبان مادری در دانشگاه تبریز گفت: با وجود اینکه این طرح از مدت‌ها پیش در دانشگاه تبریز بصورت آزمایشی برگزار شد، اما عدم استقبال دانشجویان از این طرح نشان داد که این یک مطالبه‌ی واقعی نبوده بلکه بعنوان ابزاری برای تحریک و ایجاد اختلاف استفاده می‌شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی،«محمداسماعیل سعیدی» در نشست هویت‌شناسی آذربایجان در تهران درباره‌ی تدریس زبان مادری و تشکیل فرهنگستان زبان ترکی گفت: باید در نظر داشته باشیم که گامی برنداریم که بجای پاسخ مثبت، جواب منفی بگیریم.

وی با تقدیر از عمل شایسته‌ی دانشجویان شمال‌غرب کشور در ورود به مسأله قوم‌گرایی افزود: آنچه که مسلم است این است که در حوزه‌ی هویت‌شناسی خلأهای متعددی در کشور وجود دارد و جرأت لازم برای ورود به این حوزه حتی در صورت داشتن توانایی از طرف ارگان‌های خاص فراهم نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی هم‌چنین افزود: بدخواهان نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی چندین ساله‌ای را برای طرح کردن مناقشات قومیتی در داخل کشور در دست اجرا دارند.

سعیدی همچنین با اشاره به اقدامات برخی مجموعه‌های فعال در زمینه‌ی قومیت‌ها گفت: مجموعه‌های در حال فعالیت، مجموعه‌های جزیره‌ای بوده و فعالیت آنها گاهی به نفع ما نیست چون یک استراتژی کلی و یک مرجع رسمی ندارند.

وی با انتقاد از اساتید دانشگاه نسبت به عدم نگاه تئوریک گفت: موج‌هایی از بحث‌های قومیتی و پدیده‌ی قوم‌گرایی پیش و پس از فروپاشی شوروی سابق در کشور وجود داشت، اما این مسائل تنها در زمان‌هایی خطرساز شده است که ما از ورود به این حوزه غافل شده و از آن فاصله گرفته‌ایم.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی هم‌چنین با توصیه به دانشجویان در پرداختن به واقعیات ملموس افزود: مردم همواره بدنبال امنیت ملموس هستند چون تنها نگاه تئوریک به مسائل چاره‌ساز نیست.

سعیدی با انتقاد از رویکرد مسئولان دولت پیشین در عدم پرداختن به دغدغه‌های جامعه افزود: به علت همین رویکردهای غلط مسئولان در دولت پیشین، مقام معظم رهبری مطالبه‌های عدالت‌طلبانه‌ی دانشجویی را مطرح ساخته و بر آن تأکید داشته‌اند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اینکه چرا همواره در مسائل قومیتی، رویکرد امنیتی فراتر از رویکرد فرهنگی مطرح می‌شود؟ خاطرنشان کرد: علت عمده‌ی این مسأله عدم وجود متولی و کار فرهنگی صحیح در رابطه با این مسائل است و به دلیل همین خلأ فرهنگی است که رویکرد برخورد امنیتی مطرح می‌شود.

انتهای پیام

کد N137912

وبگردی