آفتاب

گزارش سازمان ملل از نقض گسترده حقوق‌بشر در سودان جنوبی

گزارش سازمان ملل از نقض گسترده حقوق‌بشر در سودان جنوبی

سازمان ملل در اولین گزارش خود درباره نقض حقوق بشر در سودان جنوبی اعلام کرد، غیرنظامیان هدف اصلی خشونت‌های فرقه‌ای اخیر هستند و احتمالا این خشونت‌ها هزاران کشته بر جای گذاشته و هزاران تن دیگر هدف تجاوز جنسی، شکنجه، غارت، سوزانده شدن خانه‌هایشان و دستگیری‌های خودسرانه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیات حافظ صلح سازمان ملل در سودان جنوبی اعلام کرد، گزارش درباره روند تحقیقات در خصوص حقوق بشر در شش هفته بحران اخیر، از 15 دسامبر 2013 تا 31 ژانویه 2014 نشان‌دهنده یک تصویر کلی از خشونت‌ها از سوی نیروهای وفادار به سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و سربازان شورشی وفادار به ریک مچار، معاون برکنار شده سالوا کر است.

در این گزارش همچنین آمده است، از 500 مصاحبه صورت گرفته از شاهدان، قربانیان و مقام‌های امنیتی و دولتی مشخص شد که هدف اصلی خشونت‌های قومی و فرقه‌ای اخیر غیرنظامیان، سکنه سودان جنوبی و خارجی‌ها بوده‌اند که قربانی قتل‌ها و کشتارهای دسته جمعی، ناپدید شدن‌ها، تجاوزهای گروهی، شکنجه و بدرفتاری شده‌اند.

از ‌آنجا که تحقیقات در این باره همچنان در حال انجام است، کارشناسان حقوق بشر در این کشور گفتند که هنوز برای قضاوت در این باره که آیا خشونت جنسی به عنوان ابزار جنگ مورد استفاده است، زود است.

دولت جوبا تاکید دارد که این ناآرامی توسط یک کودتای نظامی نافرجام از سوی سربازان شورشی وفادار به ریک مچار صورت گرفته است. در حالی که مچار اتهام کودتا علیه دولت را رد می‌کند و می‌گوید هدفش برکناری سالوا کر است.

در این گزارش همچنین آمده است، در این شش هفته نخست درگیری‌ها مشخص شده که غیرنظامیان بیش از سایرین در سودان جنوبی رنج این درگیری‌ها را به دوش کشیده‌اند و نقض گسترده حقوق بشر کاملا صورت گرفته است. همچنین سالمندان، مجروحان، معلولان و اشخاص دیگری که قادر به فرار نیستند، بییش از سایرین در معرض خشونت‌های مذکور قرار گرفته‌اند.

در مصاحبه‌های صورت گرفته همچنین ذکر شده زنان که بیشتر از کنیا، اوگاندا، اتیوپی و اریتره هستند، هدف خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند. همچنین ده‌ها زن بین 17 تا 27 دسامبر 2013 مورد تجاوز جنسی گروهی احتمالا از سوی نیروهای مخالف سودان جنوبی قرار گرفتند.

انتهای پیام

کد N137856

وبگردی