آفتاب

آمریکا هشدار داد؛ افغانستان دوباره پناهگاهی برای تروریست‌ها می‌شود

آمریکا هشدار داد؛ افغانستان دوباره پناهگاهی برای تروریست‌ها می‌شود

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که احتمالا پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان‌ سال جاری میلادی، این کشور دوباره به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، براساس این گزارش که به درخواست کنگره آمریکا و توسط موسسه تحقیقات سی‌ان‌ان تهیه شده است، پس از خروج آمریکا از افغانستان طالبان به دنبال افزایش فشار و تسلط خود بر کابل خواهد بود.

براساس این گزارش، احتمال طالبان در 16-2015 فشار بیشتری به نیروهای امنیتی افغانستان در نواحی روستایی وارد خواهد آورد، کنترل و نفوذ خود بر نواحی تخلیه شده توسط نیروهای ائتلافی را گسترش خواهد داد و در مناطق شهری نیز حملات گسترده‌ای را آغاز خواهد کرد. همچنین طالبان احتمالا بین سال‌های 2016 تا 2018 نیز مبارزات نظامی شدید و خشن‌تری را صورت دهد.

طبق این گزارش، هرچند تعداد کمی از اعضای القاعده همچنان در دره‌های شمال شرقی افغانستان حضور دارد اما نیروهای امنیتی افغان برای مبارزه با آنها به سرمایه‌گذاری بیشتر و حضور مشاوران و آموزش بین‌الملل نیاز دارند. با این که فرماندهان نظامی آمریکا این نقش را پیشنهاد داده‌اند اما کاخ سفید همچنان چنین تعهدی را نپذیرفته است.

آمریکا در حالی در پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج خواهد شد که از حدود 100 هزار نیرویش در سال 2010 اکنون حدود 33 هزار و 600 سرباز در افغانستان دارد.

با این که آمریکا خواستار باقی ماندن بخشی از نیروهای خود در افغانستان است اما حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان از امضای قرارداد همکاری با همکاری دوجانبه خودداری کرده و به پیش‌بینی آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو این کار را تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش انجام نخواهد داد. علاوه بر این، روابط کرزای و کاخ سفید در جریان آزادی 65 تن از زندانی‌های بگرام، بیش از پیش تیره شد.

طبق گزارش مذکور، در حال حاضر افغانستان 352 هزار نیروی امنیتی به علاوه 30 هزار پلیس ملی در اختیار دارد که حتی کاهش تعداد آن‌ها به حداقل ممکن نیز به هزینه‌ای معادل پنج تا شش میلیارد دلار برای سازماندهی در سال نیاز دارد که تقریبا همه این هزینه‌ نیز باید با کمک جامعه بین‌الملل تامین شود.

انتهای پیام

کد N137745

وبگردی