آفتاب

انحلال دادگاه‌های ویژه محاکمه طراحان کودتا در ترکیه

انحلال دادگاه‌های ویژه محاکمه طراحان کودتا در ترکیه

قانونگذاران ترکیه‌ دادگاه‌های ویژه‌ای که صدها تن از مقامات نظامی متهم به تلاش برای کودتا را محکوم کرده بودند، منحل کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام در راستای تلاش‌های رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه علیه فتح‌الله گولن، روحانی سرشناس معروف ترکیه‌ای که در آمریکا به سر می‌برد و به گفته اردوغان در حال استفاده از نفوذ خود در قوه قضاییه برای سرنگونی دولت او است، صورت می‌گیرد.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه متعلق به اردوغان به منظور در هم شکستن قدرت ارتش ترکیه و محکوم کردن مقامات نظامی متهم به کودتا بسیار به نفوذ فتح‌الله گولن در پلیس و قوه قضاییه تکیه داشت.

با این حال اردوغان اکنون با رسوایی فسادی که معتقد است از سوی فتح‌ الله گولن علیه دولتش سازمان یافته مقابله می‌کند و در این راستا هزاران تن از مقامات پلیس و قوه قضاییه ترکیه را برکنار کرده یا تغییر سمت داده است.

روز جمعه پارلمان ترکیه یک قانون پیشنهادی حزب عدالت و توسعه را که دادگاه‌های ویژه محاکمه صدها تن از مقامات نظامی متهم به تلاش برای کودتا علیه دولت را لغو می‌کرد، به تصویب رساند. این قانون به این معنی خواهد بود که این افسران ارتش در دادگاه‌های عادی مجددا محاکمه خواهند شد.

اردوغان ماه گذشته میلادی در اظهاراتی احتمال محاکمه مجدد این متهمان را مطرح کرده بود. این قانون همچنین منجر به بازبینی پرونده‌های متهمان یک پرونده دیگر تحت عنوان ارگنه‌کن خواهد شد.

یک مقام بلندپایه ترکیه ماه جاری میلادی گفت: نخست‌وزیر ترکیه در پاره‌ای از موقعیت‌ها نارضایتی و نگرانی خود نسبت به برخی محاکمه‌های ارگنه‌کن را ابراز کرده بود.

وی افزود: برخی از این قضات به شدت خود را در داخل نظام ترکیه قدرتمند احساس می‌کنند و اکنون همین قضات تلاش می‌کنند تا دولت را سرنگون کنند. وقتی آنها علیه شما اقدام می‌کنند، شما نیز باید با آنها مبارزه کنید.

با این وجود حزب مخالف اصلی دولت ترکیه یعنی حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه از لغو این دادگاه‌های ویژه که از مدت‌ها پیش با آنها مخالف بود استقبال کرد، اما دولت ترکیه را متهم به انجام این اقدام بر اساس منطق غلط کرد.

مهمت عاکف همزجبی، معاون رئیس گروه پارلمانی حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه گفت: در یک کشور دموکراتیک نمی‌توان دادگاه‌های دارای اختیارات ویژه داشت. دادگاه‌های عمومی همه جرایم را رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: اکنون دولت ترکیه این دادگاه‌های ویژه را نه به خاطر اعتقادش به تفکیک قوا بلکه از نگرانی بابت محکوم شدن خودش در همین دادگاه‌ها لغو می‌کند.

انتهای پیام

کد N137561

وبگردی