آفتاب

الوسط: وحدت ملی جای خود را به تنش های مذهبی می دهد

الوسط: وحدت ملی جای خود را به تنش های مذهبی می دهد

روزنامه الوسط چاپ بحرین در مقاله ای درباره شرایط منطقه مدعی شده است که تنش های مذهبی در حال جانشینی وحدت ملی در کشورهای منطقه شده است.

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه بحرینی عامل اصلی تنش های موجود در منطقه خاورمیانه را سوء استفاده برخی قدرتهای منطقه و جهان از تفاوتها و اختلافات مذهبی برای تقویت نفوذ منطقه ای خود به شمار آورده است.

به نوشته الوسط مسئله فرقه‌گرائی با اشکال مختلف و جدیدی که دارد موضوع تازه ای نیست. درواقع این مسئله در زمان نیاز همواره در حال بازتولید است و حسب اوضاع سیاسی و اجتماعی اشکال مختلفی می یابد.

هنگامی که از فرقه گرائی مذهبی در خلیج فارس سخن می‌گوئیم مطمئنا باید این نکته را درنظر داشت که ظهور و بروز آن حسب اوضاع سیاسی جاری درمنطقه تغییر یافته است.

برخی تصور می‌کنند که مشکل فرقه‌گرائی نتیجه مناقشات مذهبی اقشار اجتماعی کشورهای حوزه خلیج فارس است و فراموش می‌کنند که این اقشار طی سالیان درازی همزیستی داشته‌اند و هیچگاه مسائل مذهبی عامل اختلاف آنها نبوده است و هرگاه لازم بوده تا از آن برای اهداف سیاسی استفاده شود مجددا پدیدار گشته است.

می توان گفت اختلافات مذهبی با بروز بحران های سیاسی در منطقه تشدید می شود و با آرامش سیاسی فرو می نشیند و نتیجه این که عامل سیاسی نقش آشکاری در دامن زدن به مشکل فرقه گرائی دارد. این مقاله در نهایت این پرسش را مطرح کرده است که آیا امیدی برای خروج از این بن‌بست متشنج و پرتنش که موجب از بین رفتن عامل اصلی قدرت جوامع یعنی وحدت ملی آنها می شود وجود دارد؟

4949

کد N136987

وبگردی