آفتاب

آمریکا ، نخستین هواپیمای آواکس را پس از تاخیر شش ساله تحویل ترکیه داد

آمریکا ، نخستین هواپیمای آواکس را پس از تاخیر شش ساله تحویل ترکیه داد

آنکارا - ایرنا - آمریکا پس از تاخیرشش ساله یک فروند هواپیمای آواکس پیشرفته را که از آن به عنوان دیده بان هوایی ترکیه یاد شده است روز جمعه درمراسمی با حضور رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه به نیروی هوایی این کشور تحویل داد.

به گزارش ایرنا، این مراسم در پایگاه سوم هوایی ترکیه در قونیه برگزار شد و ˈ عبدالله گلˈ رییس جمهوری ، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر، ˈعصمت یلمازˈ وزیر دفاع و ژنرال ˈنجدت اوزلˈ رییس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در آن شرکت داشتند.

این اولین فروند از هواپیماهای جاسوسی آواکس پیشرفته است که شرکت بوئینگ آمریکا با تاخیر به ترکیه تحویل می دهد.

ترکیه در قالب طرح موسوم به ˈعقاب صلحˈ در سال 1996 میلادی قراردادی را با شرکت بوئینگ آمریکا به امضا رساند که به موجب آن چهار فروند هواپیمای آواکس به ترکیه تحویل خواهد داد و این کشور حق سفارش دو فروند دیگر را نیز برای خود محفوظ داشته است.

هزینه خرید این هواپیماها برای ترکیه بیش از یک و نیم میلیارد دلار است که قرار بود تا سال 2008 میلادی تحویل ترکیه شود.

براساس این گزارش ، سردی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی در دیرکرد تحویل این هواپیماها به ترکیه موثر بوده است. برخی از قطعات الکترونیکی این هواپیماها را شرکت های رژیم صهیونیستی تولید می کنند و عنوان شده است رژیم صهیونیستی از تحویل این قطعات به شرکت بوئینگ خودداری کرده است.

این هواپیماهای جاسوسی که از نوع بوئینگ 737 است، با امکان سوختگیری هوایی می توانند بیش از 20 ساعت در هوا پرواز کنند و قادر به ردیابی بیش از سه هزار جسم در یک مسافت 350 کیلومتری هستند.

ترکیه با تحویل این هواپیماها که آخرین آن قرار است تا پایان سال آینده میلادی تحویل نیروی هوایی این کشور شود، تمامی حریم هوایی خود را به طور کامل تحت پوشش راداری قرار خواهد داد.

وزارت دفاع ترکیه به خاطر دیرکردشرکت آمریکایی بویینگ در تحویل هواپیماهای آواکس خریداری شده ، مبلغ 183 میلیون دلار غرامت از این شرکت خواستار شده است .

ˈجمال آوجیˈ از مقامات سازمان صنایع دفاعی ترکیه پیشترعنوان کرده بود که اکنون یک تاخیر شش ساله در تحویل هواپیماهای امریکایی آواکس به ترکیه وجوددارد.

وی افزود: از مبلغ یک میلیارد و 637 میلیون دلار بهای هواپیماهای آواکس مبلغ 637 میلیون دلار آن پرداخت شده ولی هنوز همه هواپیماها دریافت نشده است.

وی بدون اشاره به زمان پیش بینی شده برای تحویل هواپیما های آواکس گفت : ترکیه طبق قرارداد منعقد شده حق دریافت غرامت برای هر سال دیرکرد در تحویل هواپیماهای آواکس را دارد و مبلغی که شرکت بویینگ به ترکیه باید پرداخت کند 183 میلیون دلار است.

خاورم/2011**230 **1010
کد N136700

وبگردی