آفتاب
در مصاحبه با ایرنا

کاردار ایران: ارائه خدمات کنسولی به هموطنان مقیم انگلیس توسعه می یابد

کاردار ایران: ارائه خدمات کنسولی به هموطنان مقیم انگلیس توسعه می یابد

لندن – کاردار غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در لندن پس از پایان وضعیت حفاظت منافع و از سرگیری روابط مستقیم دیپلماتیک میان ایران و انگلیس، گفت: ارائه خدمات کنسولی به هموطنان مقیم این کشور توسعه می یابد.

ˈمحمد حسن حبیب الله زادهˈ روز جمعه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: به هموطنان ایرانی اطمینان می دهم که همکاران مستقر در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش خود را برای ارائه خدمات به آنان به کار خواهند گرفت.

وی اظهارداشت: دیگر نیازی نیست که ایرانیان مقیم انگلیس برای انجام کارهای کنسولی خود به کشورهای همجوار که با دشواری و صرف هزینه بسیار نیز همراه بوده، سفر کنند.

آقای حبیب الله زاده تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد محدودیت ها و مشکلاتی که در ارتباط با انجام امور کنسولی وجود داشته، بتدریج مرتفع شود و بهترین خدمات به هموطنان مقیم این کشور ارائه گردد.

وی افزود: در این مرحله نقطه مرکزی روابط جمهوری اسلامی ایران و انگلیس، کمک به حل مشکلات کنسولی ایرانیان است. تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران نیز معطوف به گسترش دایره خدمات رسانی به جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور می باشد و لذا برخی از خدمات کنسولی که قبلا امکان ارائه آنها نبوده، از این پس ارائه خواهد شد.

ˈبر همین اساس حل مشکلات و ایجاد تسهیلات برای هموطنان عزیز یکی از اولویت های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.ˈ

کاردار غیرمقیم کشورمان در انگلیس در مورد اهداف سفر جاری خود به لندن، اظهارداشت: در پی مذاکراتی که اخیرا بین جمهوری اسلامی ایران و انگلیس انجام شد، دو کشور توافق نمودند از اول اسفندماه 1392 به وضعیت حفاظت منافع بین دو کشور پایان دهند و از این پس روابط دو جانبه خود را بصورت مستقیم و از طریق کارداران غیرمقیم پیگیری خواهند کرد.

طی حدود دو سال گذشته دولت عمان از طرف جمهوری اسلامی ایران و دولت سوئد از طرف انگلیس به عنوان حافظان منافع دو کشور در لندن و تهران ایفای نقش می کردند.

وی با تشریح روند پیشبرد گام به گام روابط تهران – لندن، گفت: پس از مذاکرات و توافق انجام شده، سرانجام روند کار برای پایان دادن به وضعیت حفاظت منافع در روابط ایران و انگلیس نهایی شد. در این ارتباط یادداشت های رسمی نیز میان وزارتخانه های امور خارجه دو کشور تبادل شده است.

ˈبر این اساس یکی از اهداف اصلی سفر جاری من به لندن، اجرایی کردن این توافق بود که خوشبختانه دیروز (پنجشنبه) به نتیجه رسید و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر فراز ساختمان سفارت و اماکن دیپلماتیک کشورمان در لندن برافراشته شد.ˈ

آقای حبیب الله زاده در این مصاحبه همچنین از نقش دولت عمان و سفارت این کشور در انگلیس که در دو سال اخیر در مقام حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در لندن نسبت به انجام امور مساعدت می کردند، قدردانی کرد.

وضعیت حفاظت منافع در روابط دو جانبه ایران و انگلیس پس از حدود دو سال صبح روز پنجشنبه رسما پایان یافت و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز سفارت کشورمان در لندن برافراشته شد.

در مراسمی که به همین مناسبت در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در منطقه کنزینگتون لندن برگزار شد، علاوه بر کاردار کشورمان و هیات همراه وی، مسئولان سفارت عمان، حجت الاسلام والمسلمین معزی رییس مرکز اسلامی انگلیس و تعدادی از مسئولان دفاتر و نهادهای ایرانی مستقر در لندن حضور داشتند.

کاردار کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت این تحول در روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس و حذف حفاظت منافع، به خبرنگار ایرنا گفت: این تحول در واقع سومین گام در روند بهبود روابط تهران– لندن محسوب می شود که از اهمیت زیادی برخوردار است و موجب خواهد شد تا دو کشور روابط خود را مستقیم و بدون واسطه پیگیری نمایند.

وی افزود: توافق وزرای امورخارجه ایران و انگلیس در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون از سرگیری مناسبات دوجانبه در چارچوب روند گام به گام (در اوایل مهرماه) نخستین گام و انتصاب کارداران غیرمقیم توسط دو کشور (در آبان ماه) دومین گام در این روند بود. لغو وضعیت حفاظت منافع به واقع سومین گام از این روند قلمداد می شود.

آقای حبیب الله زاده در مورد زمان بازگشایی کامل سفارتخانه های دو کشور اظهارداشت: بازگشایی سفارتخانه ها در واقع محصول و مرحله پایانی مذاکرات فیمابین است و امیدواریم که پس از حل و فصل مسائل باقیمانده، سفارتخانه ها بطور کامل بازگشایی شوند.

کاردار کشورمان درپاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه سفر هیاتی از سوی گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی به لندن، اظهارداشت: در پی سفر دی ماه هیات پارلمانی انگلیس (اعضای گروه دوستی در پارلمان انگلیس) به تهران، دعوت متقابلی از اعضای گروه دوستی پارلمانی در مجلس شورای اسلامی برای دیدار از انگلیس به عمل آمد که احتمالا این سفر در نیمه نخست سال 1393 انجام خواهد شد.

آقای حبیب الله زاده در خصوص دیگر برنامه های خود در لندن گفت: علاوه بر دیدار با روسای دفاتر و نهادهای ایرانی در لندن، دیدارهایی با مقامات پارلمانی، وزارت امورخارجه و وزارت خزانه داری انگلیس صورت خواهد گرفت.

اروپام**345
کد N136678

وبگردی