آفتاب

کشاورزان تایلندی با کاروان تراکتور دولت را تهدید کردند

کشاورزان تایلندی با کاروان تراکتور دولت را تهدید کردند

کوالالامپور – ایرنا - هزاران کشاورز معترض تایلندی با راه اندازی کاروانی با حدود یکهزار تراکتور دولت را تهدید به بستن فرودگاه پایتخت کردند.

به گزارش ایرنا، این کشاورزان معترض به سیاست های دولت یینگلوک شیناواترا در بخش کشاورزی هماهنگ با مخالفان دولت که توسط حزب دمکرات رهبری می شوند در تلاش برای استعفای دولت هستند.

این کشاورزان از استان های جنوبی و مرکزی تایلند خود را شب گذشته به نزدیکی بانکوک رساندند تا همزمان با کمیسیون ملی ضد فساد این کشور فشار بر دولت یینگلوک را افزایش دهند.

این کمیسیون نیز طی چند روز گذشته نخست وزیر موقت تایلند را متهم به قصور در انجام وظیفه کرد که در صورت اثبات در پنجشنبه هفته آینده می تواند منجر به برکناری وی شود.

یینگلوک شیناواترا روز گذشته در صفحه فیس بوک خود این اتهام را رد کرد و خود را بی گناه دانست.

شکست اجرای طرح یارانه برنج توسط دولت یینگلوک هم اکنون به کابوسی برای دولت موقت تایلند تبدیل شده است و تحت این فشارها امکان دارد محبوبیت خود در بین قشر فقیر و غیرمرفه این کشور از دست بدهد.

روزنامه ملت تایلند روز جمعه نوشت که این کاروان کشاورزان معترض پس از توافق با دولت موقت برای دریافت طلب های خود در هفته آینده در شمال بانکوک متوقف شده است.

منتقدان نخست وزیر موقت تایلند می گویند که اجرای طرح بحث برانگیز خرید تضمینی برنج کشاورزان بالاتر از نرخ بازار، تشویق فساد است و خزانه خالی این کشور را با انبوهی از بدهی مواجه کرده است.

این گروه از منتقدان معتقدند خانواده متمول و میلیاردر شیناواترا با اجرای این طرح با استفاده از پول مالیات دهندگان، رای مناطق روستایی را کسب کرده و در انتخابات پیروز شده است.

رهبران معترض کشاورزان تایلند اعلام کرده اند کشاورزان به روش های مختلف از جمله مسدود کردن مسیر فرودگاه تلاش می کنند به نخست وزیر موقت و کابینه برای دریافت طلب های خود فشار بیاورند.

صنعت گردشگری تایلند هنوز خاطرات زیان سال 2008 و بستن فرودگاه توسط مخالفان دولت وقت را که خسارت زیادی به این صنعت تایلند وارد کرد فراموش نکرده است.

خرید برنج کشاورزان از طرف دولت یینگلاک شیناواترا بالاتر از قیمت بازار و انبار کردن آن و عدم توان برای صادرات و بازاریابی مشکلات زیادی برای کشاورزان تایلندی بوجود آورده است.

نخست وزیر موقت تایلند در سال 2011 میلادی با دادن قول خرید برنج کشاورزان به قیمت 470 دلار در هر تن در انتخابات پیروز شد.

تایلند سه دهه و تا سال 2012 بزرگترین صادرکننده برنج جهان بود اما این جایگاه را طی دو سال گذشته از دست داده است.

دولت تایلند تمایلی به افشای هزینه اجرای طرح حمایت از برنجکاران و یا میزان ذخایر برنج این کشور ندارد، اما برخی آمارها حکایت از آن دارد که خسارت ناشی از اجرای این طرح در نخستین سال اجرا حدود چهار میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

هدف دولت تایلند از اجرای این برنامه کمک به کشاورزان فقیر بود اما باعث شد قیمت برنج تایلندی گران تر از برنج هند و ویتنام شود و این کشور جایگاه بزرگ ترین صادرکننده برنج جهان را واگذار کرد.

دولت تایلند از مردادماه سال جاری تصمیم گرفت قیمت مداخله ای برای برنج را 20 درصد کاهش دهد تا به احیای صادرات کمک کند.

آساق**د.م**1611
کد N136318

وبگردی