آفتاب

دو شهروند شیعه عربستان در تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند

دو شهروند شیعه عربستان در تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند

تهران - ایرنا - دو شهروند شیعه در شرق عربستان درتیراندازی نیروهای امنیتی آل سعود به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز جمعه اعلام کرد ، وزارت کشور عربستان از کشته شدن چهار نفر در درگیری مسلحانه در شهر شیعه نشین العوامیه در شرق این کشور خبر داد.

براساس این گزارش، در پی درگیری و تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان دو شهروند شیعه سعودی به شهادت رسیده و دو تن از نیروهای امنیتی در جریان این درگیری کشته شدند.

بر این اساس ، ظاهرا این دو شهروند شیعه شهید از معترضان رژیم آل سعود در شرق عربستان بوده اند که اسامی آنها در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داشته است.

شاهدان گفتند: ماموران آل سعود با حمله به منزل افراد یادشده در شهر العوامیه به سوی آنان آتش گشوده و آنها را به شدت زخمی کردند که پس از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسیدند.

به این ترتیب، شمار شهدای قطیف از زمان آغاز قیام مسالمت آمیز مردمی در سال 2011 علیه رژیم آل سعود تاکنون به 21 تن رسیده است.

برخی خبرها نیز حاکی است که دادگاه عربستان 7 جوان را در منطقه قطیف به اتهام شرکت در تظاهرات به 26 سال زندان و ممنوعیت سفر محکوم کرد. رژیم آل سعود این جوانان را به ساخت بمب بنزینی و درگیری با نیروهای امنیتی متهم کرده است.

سازمانهای مدافع حقوق بشر می گویند مزدوران رژیم آل سعود از سال 2011 تاکنون بیش از 600 شهروند عربستانی را در منطقه قطیف بازداشت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، تظاهرات در استان شیعه نشین قطیف از ماه مارس 2011 در همبستگی با اعتراض شیعیان بحرین آغاز شد و در سال 2012 با افزایش درگیری ها نزدیک به 20 تن از شهروندان شیعه و دستکم 4 تن از نیروهای امنیتی سعودی کشته شده اند.

منطقه الشرقیه غنی از نفت مرکز اصلی شیعیان عربستان است که 10درصد از شهروندان این کشور را تشکیل می دهند.

سازمان های حقوق بشری می گویند نیروهای امنیتی عربستان از بهار سال 2011 تا کنون 952 تن را در قطیف و احساء بازداشت کرده اند و با آزاد کردن 735 تن از این افراد همچنان 217 تن در بازداشت به سر می برند.

بر اساس این گزارش ، برای نزدیک به 50 تن از افراد بازداشت شده در دادگاه های جزایی عربستان در ریاض حکم صادر شده و دیگران همچنان در انتظار محاکمه هستند.

مترجمام**1408**1010
کد N136281

وبگردی