آفتاب

درخواست سازمان ملل برای اعزام نیروی بیشتر به آفریقای مرکزی

درخواست سازمان ملل برای اعزام نیروی بیشتر به آفریقای مرکزی

دبیرکل سازمان ملل خواستار اعزام سه هزار نیروی پلیس و سرباز بیشتر به آفریقای مرکزی برای مقابله با بدترین خشونت‌های فرقه‌ای تا زمان استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان گفت که به صورت مختصر به این شورای متشکل از 15 عضو اعلام کرده که سازمان ملل خواستار اعزام سه هزار نیروی بیشتر از جانب جامعه بین‌الملل برای تقویب دستور کار در حفاظت از غیرنظامیان و تقویت ثبات در آفریقای مرکزی است تا زمانی که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این کشور مستقر شوند.

بان کی‌مون همچنین نسبت به تقسیم و تجزیه بلقوه آفریقای مرکزی هشدار داد و افزایش استقرار هیاتی از نیروهای حافظ صلح در صورتی که به رسمیت شناخته شوند، طی چند ماه آتی صورت می‌گیرد. مردم آفریقای مرکزی البته نمی‌توانند برای چند ماه دیگر شاهد خشونت‌های بیشتر باشند بنابراین جامعه بین‌الملل باید هم‌اکنون اقدامی کامل و اساسی انجام دهد.

در جریان درگیری‌هایی که از دسامبر 2013 در آفریقای مرکزی آغاز شده دست‌کم دو هزار تن کشته و حدود 700 هزار تن دیگر نیز بی‌خانمان شدند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: نیازهای امنیتی برای تقویت ظرفیت اتحادیه آفریقا و همچنین نیروهای بین‌المللی در این کشور آفریقایی در حال استقرار در آفریقای مرکزی هستند. من خواستار استقرار سه هزار نیروی پلیس و سرباز بیشتر در آفریقای مرکزی هستم.

والری آموس، رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل روز پنج‌شنبه با اعلام اینکه از دیدن آنچه که در آفریقای مرکزی مشاهده کرده دچار شک شده است، گفت: سربازان کافی در این کشور حضور نداشتند.

اتحادیه اروپا در حال استقرار هزار تن از شش هزار سرباز این اتحادیه در آفریقای مرکزی است و فرانسه نیز دو هزار نیرو در این کشور مستقر کرده است.

بان کی‌مون درباره حضور نیروهای بین‌المللی در آفریقای مرکزی گفت: من از استقرار این نیروها در آفریقای مرکزی که درگیری شدید میان مسیحیان و مسلمانان در آن وجود دارد، خوشحال هستم اما ضرورت دارد که جامعه بین‌الملل بیش از اینها خود را موظف بداند تا به برقراری ثبات و امنیت در این کشور بپردازد.

وی همچنین پیشنهاد داد که نیروهای اتحادیه آفریقا بایستی با حمایت‌های لجستیکی و مالی از جمله آب آشامیدنی و سوخت مورد حمایت قرار گیرند و تخمین زد که تامین این نیازها 38 میلیون دلار برای شش ماه هزینه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N136169

وبگردی