آفتاب

هند خواستار اصلاحات اساسی درˈسارکˈ شد

هند خواستار اصلاحات اساسی درˈسارکˈ شد

دهلی نو - ایرنا - هند به عنوان یکی از اعضای اصلی اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا (سارک ) خواستار اصلاحات اساسی در درون این گروه و تعریف روشن از سیاست های آن در ارتباط با کشورهای ناظر شد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری هند روز جمعه به نقل از ˈسلمان خورشیدˈ وزیر امور خارجه این کشور که در نشست وزیران سارک در مالدیو شرکت کرده این موضع را منعکس کردند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت سازمان سارک در مجموع مثبت بوده،گفت : هشت کشور عضو اصلی این اتحادیه باید نقش فعال تری ایفا کنند و به همکاریهای خود در چارچوب ضوابط سرعت بیشتری ببخشند.

وزیر امور خارجه هند در دیدار با وزرای امور خارجه دیگر کشورهای عضو سارک که در پایتخت کشور مالدیو برگزار شد، افزود: مطالعات جامع انجام شده توسط دبیرخانه گروه سارک حاکی از اهمیت اصلاحات ساختاری دراین اتحادیه است.

وی با اشاره به اینکه سارک نیاز به شفاف سازی سیاست ها و در راستای روابط خود با کشورهای ناظر دارد، تصریح کرد: تعدادی از کشورهای ناظر همکاریهای سازنده ای با گروه سارک داشته اند اما پیش از ادامه حرکت به سوی آینده، تعریف روشن سیاست ها و اهداف سارک در رابطه با این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

استرالیا، چین، اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، کره جنوبی، میانمار و آمریکا کشورهای ناظر اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا محسوب می شوند.

سلمان خورشید افزود: دیدگاه ما از هدف گروه سارک مبنی بر ادامه روابط تاریخی کشورهای عضو و پیشرفت و توسعه منطقه بدون تغییر خواهد ماند اما رفع موانع موجود درمقابل سارک لازمه تحقق اهداف این اتحادیه است.

کشورهای هند، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان از اعضای اصلی سارک هستند.

بیست و پنجمین نشست شورای وزیران اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا از دیروز (پنجشنبه) درمالدیو شروع به کار کرد.

دراین نشست وزیران امور خارجه هشت کشور عضو در خصوص مهمترین مسایل سیاسی و منطقه ای و راه های گسترش همکاریها گفت وگو می کنند.

اواخر دی ماه امسال نشست تجاری سارک با حضور وزیران بازرگانی هشت کشور عضو در دهلی نو برگزار شد.

اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا (سارک) سازمانی اقتصادی- سیاسی متشکل از هشت کشور منطقه است.

ازنظر جمعیت، سارک بزرگترین سازمان منطقه ای در جهان است. این سازمان در برگیرنده کشور هایی است که مجموع جمعیت آنها بیش از یک میلیارد و 500 میلیون نفر را شامل می شود.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N136154

وبگردی