آفتاب
با افزایش شمار کشته ها به 75 نفر/

اعلام توافق ابتدایی دولت اوکراین و مخالفان / دخالتهای آمریکا ادامه دارد

اعلام توافق ابتدایی دولت اوکراین و مخالفان / دخالتهای آمریکا ادامه دارد

دفتر ریاست جمهوری اوکراین صبح امروز جمعه از توافق ابتدایی دولت و مخالفان برای پایان دادن به درگیری ها خبر داد. این در حالی است که شمار کشته شدگان درگیری های سه روز اخیر در کی یف به 75نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد توافقی اولیه بین مخالفان و حکومت این کشور برای پایان بخشیدن به بحران جاری به دست آمده است.

این توافق در مذاکراتی که در تمام طول شب گذشته با حضور وزرای خارجه فرانسه، آلمان و لهستان، رهبران معترضان و شخص "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین، برگزار شد به دست آمد.

در ادامه این بیانیه آمده است که ظهر امروز، جمعه، به وقت محلی این توافقنامه که جزئیات آن اعلام نشده به امضای طرفین خواهد رسید.

اتحادیه اروپا و مخالفان دولت اوکراین هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده اند. این توافق در حالی به دست آمده که شمار کشته های درگیری هایی که از بعد ازظهر روز سه شنبه در کی یف آغاز شده به 75 نفر رسیده است.

موضع جدید آمریکا در مورد تحولات اوکراین

"جان کری"  وزیر خارجه آمریکا در ادامه دخالتهای کشورش در امور اوکراین با محکوم کردن استفاده از زور از سوی نیروهای امنیتی علیه مخالفان خواست تا نیروهای امنیتی عقب نشینی کرده و از کشتار مخالفان دست بکشند.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به اقدامات خشونت آمیز مخالفان مورد حمایت غرب آمده است : با خشم و اندوه به بازگشت خشونتها به خیابان های کی یف می نگریم، آنچه امروز جان های بیشتری را گرفت. مردم اوکراین سزاوار بسیار بیش از این هستند و نه مرگ بی معنی و رنج کشیدن در خیابان های یکی از بهترین شهرهای اروپا.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که مخالفان باید خواسته های خود را از راه های مسالمت آمیز دنبال کنند و واشنگتن از نیروهای نظامی اوکراین می‌خواهد که وارد سیاست نشده و اصول حرفه ای خود را حفظ کنند.

این بیانیه جدیدترین واکنش آمریکا به تحولات اوکراین محسوب می شود. این بیانیه پس از آن صادر شد که که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم بر مقامات دولت اوکراین به توافق رسیدند.

تحریم های وزیران خارجه اتحادیه اروپا شامل لغو روادید و نیز مسدود کردن دارایی های مقام های مسئول در خشونتهای اوکراین می شود. ممنوعیت صدور  ابزار ضد شورش مانند باتوم نیز از دیگر محدودیت های تازه علیه دولت اوکراین اعلام شده است.

این در حالی است که اعلام شده روسیه نیز قصد دارد گروهی را برای میانجیگری به اوکراین اعزام کند.

کد N136140

وبگردی