آفتاب

اوباما، میزبان دالایی لاما

اوباما، میزبان دالایی لاما

ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است امروز (جمعه) با رهبر مذهبی بوداییان تبت که در تبعید به سر می‌برد، در کاخ سفید و با توجه به نگرانی‌ها درباره اقدامات و تدابیر مربوط به حقوق بشر چین دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نشست امروز میان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت ممکن است با خشم و نگرانی دولت چین مواجه شود؛ کشوری که دالایی لاما را به عنوان یک جدایی‌طلب خشن برای خودمختاری بیشتر برای تبت می‌بیند.

اصل برگزاری این نشست میان اوباما و دالایی لاما بازتاب نگرانی‌های واشنگن درباره فعالیت‌های گسترده دولت چین درباره اقدامات حقوق بشر و همچنین تنش‌های منطقه‌ای در دریای چین شرقی است. اولویت استراتژیک اوباما یا توازن مجدد در آسیا علت اصلی این اقدامات از سوی دولت پکن محسوب می‌شود.

کاخ سفید دالایی لاما را به عنوان رهبر مذهبی و فرهنگی مورد احترام از سوی جامعه بین‌الملل می‌داند و اوباما پیشتر در فوریه 2010 و ژوئیه 2011 با وی دیدار کرده بود.

یکی از مقام‌های ارشد دولت چین اعلام کرده که به فشارهای بین‌المللی در خصوص حقوق بشر در چین بی‌اعتنایی نشان می‌دهد و گفته که رهبران خارجی که به دنبال دیدار با دالایی لاما هستند باید هزینه آن را بپردازند.

ایالات متحده تبت را به عنوان بخشی از چین به رسمیت شناخته اما از استقلال تبت حمایت نمی‌کند اما از رویکرد دالایی لاما برای خودمختاری بیشتر این منطقه حمایت می‌کند.

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: ما نگران افزایش تنش‌ها و وخامت اوضاع حقوق بشر در مناطق تبت واقع در چین هستیم. ما به دولت چین تاکید می‌کنیم تا مذاکرات را با دالایی لاما یا نمایندگان وی بدون هیچ پیش شرطی و برای کاهش تنش‌ها از سر بگیرند.

ایالات متحده همچنین نگرانی خود را درباره تنش‌ها موجود و مناقشات منطقه‌ای میان چین و ژاپن بر سر سلسله‌ای از جزایر دور افتاده در دریای چین شرقی ابراز داشت و متعهد شده است تا این منطقه دفاع هوایی اعلام شده از سوی چین را بر فراز این مناطق به رسمیت نشناسد.

رهبر مذهبی بوداییان تبت از روز پنج‌شنبه در واشنگتن به سر می‌برد و دیداری با مقام‌های مسئول موسسه آمریکایی که یک سازمان مذاکره‌کننده محسوب می‌شود، داشته است.

همچنین پیش از برگزاری دیدار میان دالایی لاما و اوباما دولت پکن به واشنگتن تاکید کرده که از برنامه‌اش برای دیدار این دو امتناع کند و هشدار داده که این نشست باعث تخریب و مخدوش شدن جدی روابط میان دو کشور خواهد شد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که هدف اصلی دیدار میان این دو بررسی مسائل مربوط به حقوق بشر در چین است.

5252

کد N136108

وبگردی