آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان:

هماهنگی میان تهران و اسلام آباد بهترین روش برای خنثی سازی توطئه هاست

هماهنگی میان تهران و اسلام آباد بهترین روش برای خنثی سازی توطئه هاست

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پنجشنبه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر این باورند که برخی از عناصر بدنبال ایجاد سوء تفاهم در روابط دو کشور بوده و هماهنگی میان تهران و اسلام آباد بهترین روش برای خنثی کردن این توطئه ها می باشد.

به گزارش ایرنا، خانم ˈتسنیم اسلمˈ روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد با اشاره به سفر سید ˈنیر حسین بخاریˈ رییس مجلس سنای پاکستان به تهران و دیدار با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران ؛ افزود: مقام های ایرانی موضوع ربوده شدن پنج مرزبانی ایرانی را با رییس مجلس سنای پاکستان و سفیر اسلام آباد در تهران مطرح کرده اند.

وی با اشاره به اینکه رایزنی های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بمنظور رسیدگی به مسائل مرزی ادامه دارد؛ گفت: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در دیدار با سید نیر حسین بخاری به روابط تاریخی و مذهبی دو کشور، جنبه های اقتصادی و عمیق بودن پیوند میان مردم ایران و پاکستان اشاره کرده است.

به دنبال انجام عملیات تروریستی و به گروگان گرفته شدن پنج نفر از مرزبانان ایران در منطقه جکیگور در شرق کشورمان در شامگاه هفدهم بهمن ماه جاری از سوی گروهک تروریستی به اصطلاح جیش العدل و انتقال آنان به داخل پاکستان ، ˈنور محمد جدمانیˈ سفیر پاکستان در تهران، دو بار از سوی مقام های وزارت خارجه احضار و مراتب ناخرسندی و اعتراض رسمی جمهوری ایران به وی ابلاغ شد.

تسنیم اسلم گفت: مقام های ایران همچنین موضوع سفر آتی ˈنواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان به تهران و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان را در دیدارهای رییس مجلس سنا مطرح کردند.

وی با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان شب گذشته در شهر کویته (مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غربی این کشور) ؛ادامه داد: دو طرف تمام مسائل در خصوص مرز مشترک را مورد بحث و بررسی جامع قرار دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد: همکاری های مشترک و هماهنگی میان تهران و اسلام آباد راهکار اصلی بمنظور خنثی کردن توطئه های عناصری که خواستار بر هم زدن روابط دو کشور هستند، می باشد.

وی روابط ایران و پاکستان را برادرانه، تاریخی و دو کشور را دارای مشترکات فرهنگی و مذهبی توصیف کرد و گفت: مشاهده روابط تهران و اسلام آباد از زاویه برخی از مسائل جزیی و رخدادهای مرزی مناسب نیست.

این دیپلمات ارشد پاکستانی تاکید کرد: اسلام آباد بر این باور است که چنین وقایعی (اشاره به ربایش مرزبانان ایرانی) هرگز به روابط ایران و پاکستان آسیب وارد نمی کند.

وی با اشاره مرزهای مشترک میان ایران، پاکستان و افغانستان افزود: جلوگیری از فعالیت های تروریست ها، جنایتکاران، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان در راستای منافع مشترک سه کشور قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت اسلام آباد در خصوص خط لوله صلح افزود: ایران و پاکستان نیاز به انجام مذاکره مجدد در خصوص جدول زمانی پروژه گازی مشترک دارند.

وی با اشاره به روابط پاکستان و افغانستان نیز گفت: اسلام آباد نسبت به اقدام طالبان پاکستان در کشتن 23 مرزبان ربوده شده این کشور در داخل خاک افغانستان، به دولت کابل اعتراض جدی و مراتب نگرانی شدید خود را ابلاغ کرده و همچنین تحقیقات درباره محل دقیق و زمان قتل نیروهای سپاه مرزی پاکستان در حال انجام است.

تسنیم اسلم درباره پیشبرد روند صلح در افغانستان خاطر نشان کرد: اسلام آباد از تمام تلاش ها در این خصوص بویژه تحول اخیر در خصوص برگزاری مذاکره میان آقاجان معتصم وزیر اسبق دولت وقت طالبان در دبی و اعزام هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان در این خصوص حمایت می کند.

وی با این حال افزود: مذاکره دولت افغانستان و طالبان در دبی مربوط به امور داخلی کابل می شود.

آساق ** 1095** 3404
کد N135447

وبگردی