آفتاب

احتمال سفر رییس جمهور اتریش به ایران

احتمال سفر رییس جمهور اتریش به ایران

خبرگزاری رویتر از احتمال سفر رییس‌جمهور اتریش به ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خبرگزاری در گزارشی نوشت: هاینس فیشر رییس جمهور اتریش به ایران دعوت شد، اگر رییس‌جمهور اتریش این دعوت را قبول کند وی اولین مقام ارشد غربی خواهد بود که به ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری 24 خردادماه به ایران سفر می‌کند.

اتریش هنوز تصمیم نگرفته است آیا فیشر این دعوت را قبول خواهد کرد یا نه. اما اگر این سفر انجام شود یک اتفاق مهم سیاسی است که علیرغم تلاش آمریکا برای ایجاد محدودیت تجارت با ایران انجام خواهد گرفت.

در همین راستا سخنگوی ریاست جمهوری اتریش روز چهارشنبه گفت: رییس جمهور این کشور دعوت‌نامه ای برای سفر به ایران دریافت کرده است. اما جزییاتی درباره احتمال این سفر بیان نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در حال حاضر اتریش میزبانی اولین دور از مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی را برعهده داشت.

همچنین ایران، سباستین کورز وزیر امور خارجه اتریش را برای سفر به ایران دعوت کرده است اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

یک منبع دیپلماتیک در این باره گفت: احتمال انجام این سفر آشکارا به روند مذاکرات ایران و 1+5 بستگی دارد.

این منبع دیپلماتیک در ادامه افزود: یکی از دلایل دعوت ایرانیان از مقامات اتریشی به این کشور این است که در طول تاریخ این دو کشور تاکنون خصومتی با یکدیگر نداشته و به طور سنتی با یکدیگر روابط خوبی داشته‌اند.

جرهارد رویس مدیر اجرایی شرکت گازی و نفتی اتریشی OMV در پاسخ به این سوال خبرنگاران که در صورت سفر فیشر به ایران وی را همراهی خواهد کرد؟ گفت: هنوز پاسخ به این سوال بسیار زود است اما نکته مهم این است که ارتباط و گفت‌وگوهای خود را با ایران داشته باشیم و ما این کار را انجام داده‌ایم. در حال حاضر هنوز دعوتی برای همراهی فیشر در سفر به تهران دریافت نکردم اما معتقدم هنوز تاریخ معینی اعلام نشده است.

انتهای پیام

کد N135410

وبگردی