آفتاب

خطر کم آبی در استانبول ترکیه

خطر کم آبی در استانبول ترکیه

آنکارا- ایرنا- استانبول بزرگترین شهر ترکیه با بیش از15میلیون نفر جمعیت با خطر کمبود آب و خشکسالی در تابستان آینده روبه رو شده است.

به گزارش روزپنجشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه، استانبول که از سه سال پیش زمستان های بدون برفی را پشت سر گذاشته است امسال نیز تنها یکبار شاهد بارش برف بود و این مساله زنگ خطر کمبود آب در این کلان شهر را به صدا در آورده است.

برپایه این گزارش، سدهای موجود در اطراف شهر استانبول کم آب ترین دوران خود در 10 سال گذشته را پشت سر می گذارند و در صورت ادامه این وضعیت و عدم بارش برف و باران در ماه های آتی این شهر با مشکل کم آبی مواجه خواهد شد.

طبق آمار منتشره، میزان آب سدهای موجود دراطراف استانبول ازسال 2005تا2013میلادی بیش از82 درصد بوده درحالی که این میزان هم اکنون به34/30 درصد در کمترین حد خود طی هشت سال گذشته رسیده است.

ˈپاپوچدرهˈ، ˈسازلی دره ˈ، سد المالی ،ˈ ترکوس ˈ و استرانجالار از سدهای معروف اطراف استانبول هستند.

ˈویسل اراوغلوˈ وزیر آب و جنگلداری ترکیه در این باره گفت: روزانه 5/2 میلیون متر مکعب آب در استانبول مصرف می شود، ولی مطمئنا تجربه 17 سال پیش در این شهر تکرار نخواهد شد.

وی افزود: ما برنامه هایی برای مقابله با کمبود آب در این شهر تدوین کرده ایم .

ˈمهدی اکرˈ وزیر کشاورزی ترکیه نیز نسبت به بروز خشکسالی در این کشور هشدار داده بود و ابراز امیدواری کرد که با بارش برف و باران تا پایان زمستان جاری این مشکل رفع شود.

خاورم**2012** 230 ** 1064
کد N135105

وبگردی