آفتاب
گزارش ایسنا از وین

ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی: نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد

ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی: نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد

وزیر خارجه کشورمان گفت: می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان با 1+5 به توافق برسیم که امیدواریم این کار طی شش ماه انجام شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، محمد جواد ظریف پس از پایان این دور از مذاکرات در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران گفت: طبق برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای و ایجاد اطمیان از صلح‌آمیز بودن آن را ادامه دهیم.

وی گفت : طبق برنامه حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن، مرحله اول مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع می‌تواند انجام شود و توافق نهایی به اجرا گذاشته شود که فکر می‌کنم تا بهمن سال دیگر بکشد، البته ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم که امیدواریم طی شش ماه انجام شود.

ظریف ادامه داد: طرفین دیدگاه‌های خود درباره موضوعات را بیان کردند و قبل از آن، من و خانم اشتون در جلسه اصلی سه شنبه صبح موضوعات اصلی را مطرح کردیم و بعد کارشناسان در جلسات مختلف دو جانبه وچند جانبه مسایل را بررسی کردند.

وی افزود: بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد وچه موضوعاتی نمی‌تواند. در برخی موارد تفاهم است و در برخی موارد نه، اما توافق کردیم با حوزه‌هایی که تفاهم است کار را شروع کنیم، اما دیدگاه عمومی این است که جز موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری بحث نمی‌شود و این چارچوب در توافق ژنو به دست آمده است.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد را هماهنگ کردیم اما تا خرداد چندین جلسه سطح سیاسی وکارشناسی را توافق کردیم که برگزار کنیم و اولین آن جلسه کارشناسی درحاشیه نشست بعدی شورای حکام است وجلسه سیاسی بعدی از 26 تا 29 اسفند که در سطح سیاسی نشست برگزار می‌شود.

وی گفت: راه دشواری در پیش داریم و ما تاکید کردیم دو طرف باید مراقبت کنند و باید در اقدامات و اظهارات کاری نکنند که بی‌اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و از این فرصت بی‌نظیر و تاریخی که مردم ایران با حضور در انتخابات و مراسم راهپیمایی 22 بهمن فراهم کردند استفاده کنند و از اظهاراتی که فقط برخی گروه‌های فشار را راضی می‌کند خودداری کنند.

ظریف اظهار کرد : فضای مذاکرات خیلی جدی بود و دو طرف معتقد بودند که برای جلسه اول شاید قدری مثبت تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم.

وی تاکید کرد: ما نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد .

این خبر تکمیل می‌شود.

کد N134861

وبگردی