آفتاب

اعلام آتش بس در اوکراین/ مذاکرات یانوکوویچ با مخالفان ادامه دارد

اعلام آتش بس در اوکراین/ مذاکرات یانوکوویچ با مخالفان ادامه دارد

مذاکرات صلح بین مخالفان و دولت اوکراین که پس از توفق طرفین برای آتش بس آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، شب گذشته در توافق غیرمنتظره مخالفان دولت اوکراین و "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور، خشونت های خونین چند روز اخیر در این کشور متوقف شد. به گفته "ویتالی کلیچکو" از رهبران اپوزیسیون مذاکرات طرفین برای پایان دادن به درگیری ها از شب گذشته آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد یافت.

کیلچکو و "آرسنی یازنژوک" دو نفر از رهبران مخالفان پس از دیدار با یانوکوویچ اعلام کردند حمله نیروهای امنیتی به تجمع کنندگان در میدان استقلال کی یف از دستور کار خارج شده است. با این حال تردیدهایی در مورد پایبندی برخی گروه های مخالف تندرو به این آتش بس وجود دارد. به گفته ناظران دو رهبر اپوزیسیون کنترل کاملی بر این گروه ها ندارند و از این رو امکان از سرگرفته شدن خشونت ها همچنان به قوت خود باقی است.

در همین رابطه "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از تصمیم طرفین درگیر در اوکراین برای آتش بس، این اقدام را گامی رو به جلو برای حل بحران این کشور ارزیابی کرد. امروز همچنین "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان به اوکراین می رود. وی طی دیدار با یانکوویچ قصد دارد در مورد نگرانی های اتحادیه اروپا از وضعیت این کشور گفتگو کند.

این در حالی است که گزارش ها از تشکیل جلسه امروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برای اعمال تحریم علیه دولت اوکراین حکایت دارد. کشورهای اروپایی از جمله منتقدان جدی سرکوب شدید مخالفان در این کشور هستند.

گفتنی است درگیری های خشونت بار چند روز اخیر در کی یف که شدیدترین درگیری ها از زمان آغاز اعتراضات در ماه نوامبر به شمار می رود، دست کم 26 کشته و بیش از 150 مجروح بر جا گذاشته است.

کد N134576

وبگردی