آفتاب
| 147311

رییس‌جمهوری اوکراین با آتش‌بس موقت موافقت کرد

رییس‌جمهوری اوکراین با آتش‌بس موقت موافقت کرد

پایگاه اینترنتی رییس‌جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای خبر داده است دو طرف با شروع مذاکرات با هدف «پایان دادن به خونریزی‌ها» موافقت کرده‌اند.

در پی کشته شدن ۲۶ نفر در اعتراضات اوکراین طی کمتر از دو روز، رییس‌جمهوری کشور از «توافق برای آتش‌بس» با مخالفان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ پایگاه اینترنتی رییس‌جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای خبر داده است دو طرف با شروع مذاکرات با هدف «پایان دادن به خونریزی‌ها» موافقت کرده‌اند.

این پایگاه خبر برکناری «ولادیمیر زمانا» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین را به دستور «ویکتور یانوکویچ» رییس‌جمهوری این کشور منتشر کرده است.

برکناری فرمانده ارتش در پی شدیدترین خشونت‌ها در بحران سیاسی سه ماه گذشته روی داده است. بحرانی که کی‌یف را به میدان جنگ تبدیل کرده است.

پیش از این سازمان امنیت کشور اعلام کرده بود که کارزاری «ضد تروریستی» را در سراسر کشور برای مقابله با «تهدید روز افزون تندروها» آغاز می کند.

برای نخستین بار صحبت هایی نیز از به کارگیری نیروهای مسلح برای مقابله با بحران مطرح شده است.

دریادار «یوری ایلین» فرمانده نیروی دریایی اوکراین در حال حاضر جانشین فرمانده کل نیروهای کشور شده است.

هیچ توضیحی درباره دلیل برکناری ژنرال زمانا ارائه نشده است.

توافق برای «آتش‌بس» در پی مذاکره میان سه رهبر اصلی مخالفان، «آرسنی یاتسنیوک»٬ «ویتالی کلیتچکو» و «اوله تیانیبوک» صورت گرفته است.

در دو روز گذشته در طول اعتراضات حداقل ۲۶ نفر، عمدتا در کی‌یف، کشته شده‌اند. معترضان تلاش می‌کردند در برابر شلیک گلوله و نارنجک‌های مشقی پلیس، کمپ اجتماعات خود با را پرتاب کوکتل مولوتوف و سنگ حفظ کنند.

وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرده است که حداقل ۶۰۰ نفر هم در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند که بیش از نیمی از این افراد را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهند.

 

کد N134509

وبگردی