آفتاب

خونین‌ترین شب اوکراین بعد از استقلال

خونین‌ترین شب اوکراین بعد از استقلال

همشهری‌‌آنلاین: خونین ترین شب اعتراض‌ها بعد از به استقلال رسیدن این کشور،در کی‌یف پایتخت اوکراین رقم خورد.

جهان > اروپا- همشهری‌‌آنلاین:
خونین ترین شب اعتراض‌ها بعد از به استقلال رسیدن این کشور،در کی‌یف پایتخت اوکراین رقم خورد.

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24 گزارش داد، در میدان استقلال معترضان در حین حملات نیروهای ضدشورش، سرود ملی سر می‌دادند.

دولت سرانجام تهدید خود را عملی کرد و با خودروهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور تلاش کرد معترضان را از میدان بیرون راند اما معترضان با بطری‌های آتش‌زا و سنگ به نیروهای پلیس واکنش نشان دادند.

یکی از معترضان گفت :« چگونه دولتی می‌تواند این قدر از ملت خود متنفر باشد. از سوی دیگر ما نمی‌ترسیم. افرادی که اینجا حضور دارند تا آخر مقاومت خواهند کرد. »

یکی دیگر از معترضان گفت :« من از سه ماه پیش اینجا حضور دارم. نمی‌ترسم زیرا برای اوکراین، برای ملت اوکراین و برای خانواده‌ام اینجا حضور دارم.»

اوضاع در کی‌یف به نقطه برگشت‌ناپذیر رسیده است. یکی از خودروهای زرهی نیروهای ضد شورش در حملات بمب‌های دست‌ساز به کلی در آتش سوخت.

اطراف میدان استقلال آمبولانس‌ها مشکلات زیادی برای امداد‌رسانی داشتند زیرا تعداد افراد زخمی بسیار زیاد بود.

در طول شب رهبران سیاسی معترضان تلاش کردند با رئیس‌جمهور به توافق برسند اما هیچ تفاهمی به دست نیامد.

یکی از کلیساهای نزدیک به میدان استقلال به درمانگاه موقت تبدیل شده بود و بسیاری از زخمی‌ها به سرعت به آن انتقال داده می‌شدند.

یکی از پزشکان حاضر در صحنه گفت: اکثر افرادی که به اینجا انتقال می‌یابند، با گلوله زخمی شده‌اند. در سه طبقه این کلیسا، 20 گروه جراحی راه اندازی کرده‌ایم. حدود 20 نفر کشته شدند که اکثرشان با گلوله جان خود را از دست داده‌اند. حدودا 400 نفر زخمی هستند.

چادرهای معترضان در طول شب به آتش کشیده‌شد. یکی از ساختمان‌هایی که به ستاد معترضان تبدیل شده بود نیز به کلی در آتش سوخت.

باوجودخشونت‌ها و تلفات سنگین، معترضان همچنان در حال مقاومت هستند.

یکی از معترضان گفت :«شورش خیابانی در مناطق مختلف کشور و در روستاها ادامه خواهد یافت. ما همه چیز را نابود خواهیم کرد. ما برای دستیابی به عدالت آتش به پا خواهیم کرد زیرا دیگر چیزی برای از دست‌دادن نداریم و هیچ جایی برای رفتن نداریم.»

این یکی از خونین ترین روزهای تاریخ اوکراین پس از استقلال از شوروی سابق بود .

کد N134489

وبگردی