آفتاب

عفو بین‌الملل لغو اتهامات علیه فعال بحرینی را خواستار شد

عفو بین‌الملل لغو اتهامات علیه فعال بحرینی را خواستار شد

یک فعال برجسته بحرینی پس از آزادی از زندان در گفت‌وگو با عفو بین‌الملل در مورد بازداشت دوباره و طرح اتهامات ساختگی جدید علیه خود ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زینب الخواجه فعال برجسته حقوق بشر روز 16 فوریه (یکشنبه گذشته) پس از یک سال حبس از زندان آزاد شد، اما قرار است بار دیگر امروز در دادگاه حاضر شود.

وی ابراز نگرانی کرد که ممکن است پس از حضور در دادگاه با اتهاماتی جدید و ساختگی روبرو و حتی بازداشت شود.

معاون سرپرست برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، گفت: مقامات بحرینی نباید بار دیگر زینب الخواجه را به زندان بیندازند و آزادی وی در هفته جاری نیز با تاخیر انجام شد.

وی ادامه داد: الخواجه مدت‌هاست که خار چشم دولت بحرین است و آن‌ها بارها برای ساکت کردن او بهانه‌های مختلفی پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، وی اولین بار در اوایل ماه مه 2012 عکس پادشاه این کشور را پاره کرده بود به تخریب اموال دولتی محکوم شد. سومین بار نیز در ژوئن 2013 به دلیل دفاع از یک زندانی که با وی بدرفتاری شده بود به توهین به یک افسر پلیس متهم شد.

وی همچنین گفت: مقامات باید هرچه فوری یک بار و برای همیشه نام الخواجه را از هرگونه اتهامی پاک کنند و محکومیت وی نیز باید لغو شود.

وی از 16 فوریه پس از گذراندن یک سال حبس به دلیل اتهامات مختلفی چون تخریب اموال دولتی، اهانت به یک پلیس زن، شرکت در اعتراضات و تجمعات غیرقانونی، ابراز تنفر از حکومت و ... آزاد شد.

عفو بین‌الملل وی را یک زندانی سیاسی می‌داند که تنها به دلیل بهره بردن از حقوق بنیادین خود مبنی بر آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز محبوس شده و بارها آزادی فوری و بدون قید و شرط وی را خواستار شده است.

عفو بین‌الملل علاوه بر این اعلام کرد: مردم بحرین باید بتوانند بدون ترس از بازداشت و مجازات به طور آزادانه عقاید و اعتراضات خود را بیان کنند، از این رو تمام زندانیان سیاسی این کشور باید خیلی فوری آزاد شوند.

روز چهاردهم فوریه هزاران بحرینی به مناسبت سومین سالگرد آغاز اعتراضات ضدحکومتی به خیابان‌ها آمدند که در این جریان حداقل 26 نفر بازداشت و بسیاری زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N134346

وبگردی