آفتاب

خبرگزاری فرانسه: مذاکرات هسته‌ای وین پیشرفتی نسبی داشته است

خبرگزاری فرانسه: مذاکرات هسته‌ای وین پیشرفتی نسبی داشته است

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای درباره توافق نهایی با ایران در وین در روز دوم نیز پیشرفتی نسبی به همراه داشت و واشنگتن اعلام کرد که این مذاکرات "سازنده و مفید" بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات وین بین ایران و آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان "مفید و سازنده بوده است".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت که مذاکره کنندگان "هم درباره روند و هم درباره محتوای مذاکرات" گفت‌وگو کردند.

هارف در جمع خبرنگاران از اظهار نظر بیش‌تر خودداری کرد و تنها گفت که مذاکرات روز سوم یعنی پنج‌شنبه در پایتخت اتریش ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح روز پنج‌شنبه یک کنفرانس خبری پایانی برگزار کنند.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به تلاش ایران و گروه 1+5 برای مشخص کردن دستور کار لازم جهت رسیدن به یک توافق نهایی با ایران گزارش داد که دیپلمات‌های غربی روند مذاکرات را خوب توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در این گزارش نوشت: آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان به دنبال یک توافق دراز مدت درباره دامنه احتمالی برنامه هسته‌ای ایران هستند تا بتوانند نگرانی‌ها درباره این فعالیت‌ها را برطرف کنند. یک مقام عالی‌رتبه غربی با رد برخی شایعات از جانب طرف ایرانی درباره این که موانعی بر سر گفت‌وگوها پیش آمده است، گفت: مذاکرات به نحو تعجب‌آوری خوب پیش می‌روند.

این دیپلمات‌ها گفتند که جلسه روز سه شنبه "مفید و سازنده" بود. یک دیپلمات اروپایی نیز گفت: تمرکز آن روی پارامترها و پروسه مذاکرات، جدول زمانی آن چه یک پروسه متوسط تا دراز مدت خواهد بود، بود. ما انتظار نتایج فوری نداریم.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است بعدازظهر روز پنج‌شنبه در نشست فوق العاده وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل شرکت کند تا درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کنند.

رویترز گزارش داد که مذاکرات فعلی با ایران ابتدا قرار بود حداقل سه روز کامل ادامه داشته باشد، ولی به گفته دیپلمات‌های غربی ممکن است صبح پنج‌شنبه به دلیل تشدید وضعیت اوکراین پایان یابد.

گروه 1+5 هنوز درخواست‌های خود از ایران را مشخصا اعلام نکرده‌اند.

پیش از آغاز مذاکرات، یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفت که روند رسیدن به توافق نهایی "یک پروسه طولانی، دشوار و پیچیده خواهد بود".

او افزود: وقتی مساله مورد بحث این چنین مهم است و جزییات حقیقتا اهمیت دارد، باید وقت بگذاریم تا اطمینان حاصل کنیم که نتیجه آن اعتماد جامعه بین‌المللی خواهد بود. در چنین شرایطی این اتفاق نمی‌تواند در عرض یک روز، یک هفته و یا حتی یک ماه بیفتد.

این مقام آمریکایی در عین حال که هشدار داد مذاکرات ممکن است زمان ببرد گفت که واشنگتن مایل نیست این مذاکرات بیش‌تر از ضرب‌العجل شش ماهه‌ای که در 24 نوامبر در ژنو حاصل شد، بیش‌تر طول بکشد. ضرب‌العجل ماه ژوییه می‌تواند بنا بر توافق دو طرف به مدت نیم سال دیگر تمدید شود.

این مقام آمریکا‌یی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تضمینی وجود ندارد که مذاکرات وین به توافقی ختم شود.

او گفت: همان‌طور که باراک اوباما (رییس‌جمهور آمریکا) گفته است و من با وی موافق هستم، احتمال رسیدن به یک توافق به اندازه احتمال نرسیدن به آن است.

انتهای پیام

کد N134167

وبگردی