آفتاب

لاریجانی: سیاست ایران‌هراسی سست است/ با عربستانی‌ها درباره حضور نداشتن‌شان صحبت می‌کنم

لاریجانی: سیاست ایران‌هراسی سست است/ با عربستانی‌ها درباره حضور نداشتن‌شان صحبت می‌کنم

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور چشمگیر کشورهای اسلامی در نهمین کنفرانس اتحادیه اجلاس مجالس کشورهای اسلامی گفت: این مساله نشان می‌دهد که ایران هراسی برخی کشورها این‌قدر سست است که کشورهای اسلامی علاقه‌مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی چهارشنبه شب در حاشیه اختتامیه نهمین کنفرانس اتحادیه اجلاس مجالس کشورهای اسلامی گفت: حضور چشمگیر کشورهای اسلامی نشان‌دهنده همبستگی و اتحاد کشورهای اسلامی و اعتماد به جمهوری اسلامی ایران است. این مساله در عین حال نشان می‌دهد که ایران‌هراسی این‌قدر سست است که کشورهای اسلامی علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند.

او افزود: این اجلاس ظرفیت خوبی را برای دیپلماسی به وجود آورد. روابط صمیمانه بین ایران و سایر پارلمان‌ها موجب می‌شود که بر جریان‌های افراطی و دشمنان جهان اسلام فائق آییم.

وی تاکید کرد: اجلاس نهم نمادی جدی از حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی است.

لاریجانی تصریح کرد: اجلاس بین‌المجالس به نحو نیکویی از همه جهات از جمله حضور چشمگیر هیات‌های پارلمانی و رییسان پارلمان اکثریت کشورهای اسلامی حکایت از همبستگی کشورهای اسلامی بیش از گذشته دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقش ایران در گردآوری کشورهای اسلامی در تهران مفید و عزتمند بود. از سوی دیگر این اجلاس برای اتحادیه پایه‌ریزی مطلوب‌تری است و باعث فخر و مباهات ایرانیان شد.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل حضور عربستان در این اجلاس چه بود؟ گفت: از 53 تا 54 کشور اسلامی فقط عربستان، مصر و گویان در این اجلاس حضور نداشتند.

لاریجانی افزود: تحلیل دقیقی از حضور نیافتن نماینده پارلمان عربستان در ایران ندارم. البته قرار بود رییس مجلس عربستان سعودی در این اجلاس حضور یابد، شاید به دلیل مسائل داخلی و سایر دلایل در این اجلاس حضور نیافتند. به هر صورت باید درباره این مساله با آنان صحبت کنیم.

رییس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت که بین‌المجالس اسلامی می‌تواند ظرفیتی برای کمک به پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین، ایجاد هم‌گرایی فکری را از دستاوردهای اجلاس بین‌المجالس اسلامی عنوان کرد و گفت: همین که شما احساس کردید در موضوع فلسطین و افراطی‌گری یک نوع هم‌فکری وجود دارد، موضوع بسیار مهمی است.

او افزود: طبعا همه پارلمان‌ها یک وزن ندارند. خیلی از پارلمان‌ها قدرت لازم را دارند که دولت‌ها را به مسیر موردنظر بکشند و از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: من فکر می‌کنم بین دولت‌های اسلامی هم‌گرایی در موضوعات این‌چنینی وجود دارد.

رییس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه اجلاس بین‌المجالس برای کمک به مردم فلسطین خاطرنشان کرد: دبیرخانه ما باید فعال‌تر شود تا نیازهای مردم فلسطین را بسنجد و ما بتوانیم با کمک به مردم فلسطین آن‌ها را از مشکلات رهایی ببخشیم.

رییس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی هیسپان تی‌وی اظهار کرد: تا جایی که هیات‌ها با من صحبت می‌کردند راضی بودند که موضوعات فراگیر عالم اسلام مورد توجه قرار گرفته و آنان فرصت داشتند مطالب خود را به خوبی عرضه کنند و یک هم‌فکری بین پارلمان‌های اسلامی به وجود بیاید.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که دستاورد این کنفرانس برای ملت‌های مسلمان مفید باشد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیپلماسی پارلمانی خاطرنشان کرد: اجلاس بین‌المجالس اسلامی در سطح بالایی برگزار شد و نوعی هم‌فکری در مسائل مهم بین پارلمان‌ها به وجود آمد.

هم‌چنین ملاقات‌های مهم جانبی در این اجلاس با رییس‌جمهور و من برگزار شد، برخی کشورها نکات مهمی داشتند که برای همکاری با ایران مهم و مفید بود.

لاریجانی با بیان این که زمینه گسترش همکاری‌های دوجانبه در حاشیه اجلاس بین‌المجالس اسلامی فراهم بوده، تصریح کرد: طبعا این تحرکات دیپلماتیک، چنین نتایجی هم پیرامون خود دارد.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که جمهوری اسلامی به آن باور دارد و پارلمان ایران هم به آن توجه می‌کند، دیپلماسی پارلمانی است. همکاران ما در قالب گروه‌های دوستی و پارلمانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و همتایان‌شان به ایران می‌آیند و مذاکراتی برای بالابردن همکاری‌های توسعه‌یی بین کشورها صورت می‌دهند که این‌ها با وزیران مربوطه مطرح می‌شود. هم‌چنین رییسان کمیسیون‌های مهم، مسافرت‌هایی می‌روند و رییس مجلس هم برحسب شرایط سفرهایی دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این ارتباطات پارلمانی به علاوه برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها مثل بین‌المجالس اسلامی یا آسیایی ظرفیتی است که می‌تواند برای کمک به پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی توسعه و رایزنی‌های سیاسی در مسائل مهم کشور مفید باشد.

رییس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که این مرکز مستدام باشد و در آینده به شکل قوی‌تری دنبال شود.

انتهای پیام

کد N134075

وبگردی