آفتاب
برادر شهید چمران در جمع دانشجویان دانشگاه تهران

به فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر کم‌لطفی شد/ فیلم حاتمی‌کیا برداشت وفادارانه‌ای از کتاب کردستان چمران است

به فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر کم‌لطفی شد/ فیلم حاتمی‌کیا برداشت وفادارانه‌ای از کتاب کردستان چمران است

برادر شهید مصطفی چمران در حضور دانشجویان دانشگاه تهران گفت که فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر امسال مورد بی‌مهری واقع شد که این بی‌مهری با دیده شدن این فیلم توسط مردم جبران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه نقد و بررسی فیلم سینمایی «چ» عصر امروز چهارشنبه سی‌‎ام بهمن با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان این فیلم، مهدی چمران عضو شورای شهر اسلامی تهران، مریلا زارعی بازیگر فیلم، اکرم کاظم‌‌زاده همسر شهید اصغر وصالی و ابوالقاسم طالبی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

بعد از نمایش فیلم، مهدی چمران روی صحنه رفت و گفت: موضوع پاوه و حادثه‌ای که در این شهر در سال‌های ابتدای انقلاب رخ داد بسیار مظلوم واقع شده است. در جریان شب محاصره پاوه که من هم در جریان کار بودم و در دفتر نخست وزیری سابق نشسته بودم می‌دیدم و می‌شنیدم که چقدر وضعیت آنجا بد بود.

وی افزود: موضوع پاوه که با پیام امام خمینی(ره) به پایان رسید یکی از مهمترین اتفاقات ابتدای انقلاب اسلامی را روایت می‌کند. اگر این شهر سقوط می‌کرد کل کردستان که پاره‌ای از تن ایران بود از کشورمان جدا می‌شد.

مهدی چمران در تحسین حاتمی‌کیا گفت: با ساخت این فیلم یکی از حوادث مهم ایران در ابتدای انقلاب دوباره زنده شد تا آن حادثه مهم از یادمان نرود. حاتمی‌کیا با مطالعه دقیق زندگی چمران با فراست و هوشمندی این برهه از زندگی برادر شهیدم را انتخاب و آن را ساخت.

وی یکی از نکات مهم حادثه پاوه را این دانست که امام خمینی (ره) برای اولین بار خود را فرمانده کل قوا نامید.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: جریان پاوه یک توطئه بسیار مهم بود و اگر پاوه سقوط می‌کرد برگ آخر این توطئه رقم می‌خورد و توطئه تکمیل می‌شد پس در چنین شرایطی شهید چمران به همراه تیمسار فلاحی به پاوه رفتند تا وضعیت را درست کنند. ضدانقلاب در آن حادثه پیروزی را به چشم خود می دید و جریان پاوه برای آنها پایانی بود برای کل ماجرا و اگر مقاومت آن شب و پیام امام (ره) که راس ساعت 7 صبح از رادیو پخش شد، نبود ما امروز دیگر کردستانی نداشتیم که به آن ببالیم.

وی فیلم «چ» را برگرفته از کتاب «کردستان» شهید مصطفی چمران دانست و گفت: وقتی برادرم از پاوه برگشت از او خواستیم که وقایع آن چند شب را به رشته تحریر درآورد. خاطرم هست در قم و در منزل مادر امام موسی صدر بودیم که وی شروع به نگارش کتاب کرد و آن را کتاب «کردستان» نامید. فیلم حاتمی‌کیا برگرفته از این کتاب است و به حق باید بگوییم که بسیار هم خوب و وفادار به داستان این فیلم ساخته شده است.

وی موضوع دیگری که در مورد فیلم «چ» وجود دارد و مظلومیت این فیلم را نشان می‌دهد، مظلوم واقع شدن فیلم «چ» دانست و بیان کرد: به خاطر برخی مسائل و ناجوانمردی‌ها این فیلم دیده نشد و من مطمئن هستم که مردم این فیلم را مورد تفقد خود قرار می‌دهند و آن را به خوبی می‌بینند.

کد N133972

وبگردی