آفتاب

"چین با دیدگاه‌هایش نسبت به تبت و سین‌کیانگ بر غرب پیروز می‌شود"

"چین با دیدگاه‌هایش نسبت به تبت و سین‌کیانگ بر غرب پیروز می‌شود"

یکی از مقام‌های ارشد چین امروز (چهارشنبه) گفت، موقعیت پکن به گونه‌ای است که می‌تواند با دیدگاه‌های خود نسبت به مناطق تبت و سین‌کیانگ پیروز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژو ویکون، رئیس کمیته امور قومی و مذهبی هیات ارشد مشورتی مجلس خلق چین اذعان کرد، این مساله یک وظیفه دشوار است اما صداهای مخالف کم کم از سوی غرب شنیده خواهد شد.

وی در مقاله‌ای که در وب سایت دولتی Tibet.cn منتشر شده، نوشت: از آنجایی که چین بیشتر در امور بین‌الملل درگیر شده و تبت و سین‌کیانگ نیز برای جهان شناخته‌تر شده است، غربی‌های بیشتری شناخت و آگاهی نسبت به تبت و سین‌کیانگ به دست خواهند آورد که با واقعیت سازگارتر است.

هنگامی که صحبت از انتقادهای خارجی نسبت به سوابق حقوق بشر چین به میان می‌آید، تبت و سین‌کیانگ دو منطقه بسیار حساس این کشور محسوب خواهند شد. تبت خصوصا یک مساله احساسی در غرب است و حمایت سیاستمداران و بازیگران را جذب می‌کند.

ژو ویکون افزود: غرب نهایتا چهره واقعی دار و دسته دالایی لاما و ترکستان شرقی را خواهند دید. بدون شک این مساله نیازمند یک تلاش طولانی مدت، دشوار، با دقت و همچنین جسورانه خواهد بود اما زمان به نفع چین است.

چین می‌گوید، به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای برقراری تحول و توسعه در این دو منطقه کمک مالی خود را روانه تبت و سین‌کیانگ خواهد کرد و به حقوق مردم این مناطق احترام می‌گذرد.

گروه‌های حقوق بشر و تبعیدی می‌گویند، چین آزادی تبتی‌ها و همچنین مردم ایغور در سین‌کیانگ را زیر پا می‌گذارد.

تنش‌ها در تبت و سین‌کیانگ در حال افزایش است. از سال 2009 میلادی در اعتراض به حکومت چین، بیش از 120 تبتی خودسوزی کردند و اکثر آن‌ها کشته شدند.

در سین‌کیانگ نیز از آوریل سال 2013 میلادی بیش از 100 تن در ناآرامی‌ها کشته شدند.

ژو اشاره کرد که هیچ تغییری در سیاست به وجود نمی‌آید.

وی نوشت: آنچه که باید توسعه یابد، توسعه می‌یابد و هنگامی که ثبات باید حفظ شود، حفظ خواهد شد. ما باید به طور کلی به آنچه که غرب می‌گوید بی‌اعتنا باشیم.

این مقام ارشد همچنین رهبران خارجی را که با دالایی لاما دیدار می‌کنند به باد انتقاد گرفت.

وی افزود: اگر خارجی را متوجه کنیم که قدرت چین قابل انکار نیست می‌توانیم غرب را وادار به تغییر طرز تفکرش کنیم و غرب باید بداند که منافعش در توسعه و ادامه روابط با چین است و نه مخالفت با ما.

انتهای پیام

کد N133909

وبگردی