آفتاب

ماهاتیر محمد: از هر زمان دیگری به جنگ اتمی نزدیک‌تر هستیم

ماهاتیر محمد: از هر زمان دیگری به جنگ اتمی نزدیک‌تر هستیم

نخست‌وزیر پیشین مالزی گفت که جهان بیش از هر زمان دیگری به جنگ اتمی نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، ماهاتیر محمد که در مراسم افتتاح دومین دوره از مدرسه صلح جهانی ماهاتیر در کوالالامپور سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما مدعی هستیم که افرادی متمدن هستیم و در جهان متمدنی زندگی می‌کنیم که در آن ارزش‌های انسانی رعایت می‌شود و قانون در آن حکم‌فرماست اما متاسفانه نتوانسته‌ایم اختلافات موجود در میان خودمان را حل و فصل کنیم.

او تصریح کرد: کشتن هر شخصی قتل و جرم است و هر کسی که این کار را بکند باید به شدت تنبیه شود. ما اکنون قوانین سختگیرانه‌ای داریم که انسان‌ها را از کشتن یکدیگر منع می‌کند و اگر چنین قوانینی وجود نداشت زندگی غیرقابل ممکن بود. اما به رغم وجود قوانین سختگیرانه شاهد آن هستیم که در جنگ‌های مختلف شمار زیادی از انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و به فرماندهان این جنگ‌ها نیز مدال اعطا می‌شود در صورتی که این جنگ‌ها به مرگ بسیاری از مردم منجر شده است.

او افزود: به نظر من این اتفاقات برای جهان متمدن ما اصلا شایسته نیست. چطور ممکن است که قتل یک نفر با تنبیه بسیار شدید از جمله مجازات مرگ روبه‌رو شود اما قتل هزاران و حتی میلیون‌ها نفر قانونی می‌شود و از آن تقدیر می‌شود. من فکر می‌کنم که در این زمینه باید تغییر صورت بگیرد و به همین خاطر است که من معتقد هستم که باید کمپینی تشکیل شود تا جنگ را به عنوان جرم به دنیا معرفی کنیم. ما می‌خواهیم این اتفاق بیافتد زیرا جنگ چیزی به جز جرم و جنایت نیست و در آن مردم بسیاری کشته می‌شوند و این غیر منطقی است که بگوییم کشتن یک نفر جرم است اما کشتن افراد بیش‌تر جرم نیست.

نخست وزیر پیشین مالزی گفت: ما باید به سمت جهانی حرکت کنیم که در آن کشتن هر انسانی حتی به هنگام جنگ به عنوان یک جرم تلقی شود و به همین رو مجرمان باید در دادگاه حاضر شده و محاکمه شوند و این باید شامل تمام افرادی شود که چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم این جنایات را مرتکب می‌شوند. ممکن است که فرد دستور دهنده هزاران کیلومتر دورتر از میدان جنگ باشد اما او مقصر اصلی است زیرا جنگ و کشتار به دستور او صورت گرفته است.

ماهاتیر محمد تحقق این موضوع را بسیار سخت دانست و افزود: ما باید برای تحقق این امر تصورات افرادی را عوض کنیم که از قرن‌ها پیش جنگیدن را افتخار خود می‌دانند و از فرماندهان جنگ‌ها تقدیر به عمل می‌آورند. اگرچه این کار بسیار سخت است اما ارزش تلاش کردن دارد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: ما هر روز شاهد انتشار اخباری هستیم که از توسعه سلاح‌های جدید خبر می‌دهند، سلاح‌هایی که می‌توانند افراد بسیار بیش‌تری را بکشند. امروز سلاح‌هایی در جهان وجود دارد که می‌تواند نسل بشری را منقرض کند.

ماهتیر محمد تاکید کرد: ما امروز از هر زمان دیگری به یک جنگ هسته‌ای نزدیک هستیم زیرا اکنون اختلافات شدیدی در مورد سوریه وجود دارد. قدرت‌های بزرگ سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند و اگر در این خصوص به توافق نرسند ممکن است وارد جنگ شوند و اگر قدرت‌های اتمی وارد جنگ شوند جهان با خطر بسیار جدی روبه‌رو خواهد بود و نسل بشر در خطر انقراض قرار خواهد گرفت.

رییس بنیاد پردانای مالزی بیان کرد: ممکن است تصور کنید که چنین جنگی دور از ذهن و ناممکن است اما ما دیده‌ایم که رهبران قدرت‌های جهانی هیچ ابایی از دروغ گفتن در خصوص جنگ دارند. آن‌ها هم‌چنین از کشتار مردم به خاطر پیروزی در جنگ هراسی ندارند. آن‌ها این کارها را به خاطر مردم‌شان انجام نمی‌دهند بلکه هدف‌شان حفظ جایگاه سیاسی و اجتماعی خود و ماندگاری در تاریخ است و بهای انجام این کار به کشتن دادن مردم است.

ماهاتیر محمد افزود: آن‌ها به جنگ روی می‌آورند زیرا راحت‌ترین راه برای حل مشکلات‌شان است اما متاسفانه اشتباه می‌کنند و راهکارهای بهتر و موثرتری وجود دارد. ما شاهد بودیم که یک رییس‌جمهوری می‌گفت که جنگ را سه ماهه تمام می‌کند و پس از آن مردم می‌توانند در آسایش و راحتی زندگی کنند اما می‌بینیم که جنگ‌های این‌چنینی سال‌ها طول کشیده است و آن‌ها مسوول مرگ هزاران نفر در عراق و افغانستان هستند و مشکل دیگر آن است که این‌ها مسوولیت اعمال خود را بر عهده نمی‌گیرند و با استفاده از رسانه‌های قدرتمند خودتلاش می‌کنند تا به جهانیان بگویند که در این جنگ‌ها پیروز شده‌اند.

انتهای پیام

کد N133904

وبگردی