آفتاب
نهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی

تصویب قطعنامه فلسطین/تاکید لاریجانی بر مبارزه با اقدامات شیطانی رژیم صهیونیستی

تصویب قطعنامه فلسطین/تاکید لاریجانی بر مبارزه با اقدامات شیطانی رژیم صهیونیستی

رییس کمیته دائم امور فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی گفت که این کمیته بر لزوم آشتی فلسطینی‌ها و مقابله با تلاش‌های صورت گرفته برای به حاشیه راندن مساله فلسطین در قطعنامه‌اش تاکید کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سودانی در توضیح قطعنامه کمیته دائم امور فلسطین در نشست عصر امروز نهمین دوره اجلاس بین‌المجالس اسلامی، گفت: این کمیته به ریاست بنده و با حضور دبیرکل و معاونش و نمایندگان پارلمان‌های عضو تشکیل شد که دبیرکل بر لزوم توجه امت اسلامی به مساله فلسطین تاکید کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه بحث‌های مفصلی برای انتخاب شش عضو در کمیته فلسطین انجام گرفت که در نهایت کشورهایی الجزایر، گینه، عربستان و سودان به عنوان اعضای کمیته اضافه شدند و مقرر شد برای اضافه کردن اعضای دیگر موضوع در اجلاس آینده مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیات فلسطینی در جلسات کمیته به توضیحی در مورد آخرین تحولات صحنه فلسطین پرداخت و گفت: تاکید این هیات بر لزوم تلاش برای مقابله با اقدامات صهیونیست جهت تجاوز به مسجد‌الاقصی بود و آنها تاکید کردند که باید از قدس حمایت شود و همه مسلمانان قدس را به عنوان خط قرمز خود بدانند که نباید مورد تعرض قرار گیرد.

سودانی همچنین گفت که در این کمیته هیات فسلطینی اوج‌گیری بحران ناشی از ادامه محاصره نوار غزه را محکوم کردند و درخواست کردند که کشورهای اسلامی انجام شهرک‌سازی‌ها توسط صهیونیست را محکوم کنند.

به گفته وی، یکی دیگر از موارد مورد تاکید هیات فلسطینی بازگشت پناهندگان فلسطینی و درخواست کشورهای اسلامی برای حمایت مالی از فلسطین بود. همچنین بر لزوم آشتی بین فلسطینی‌ها و پایان دادن به دودستگی‌ها و آغاز گفت‌وگوهای سریع تاکید شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات این کمیته، گفت: در مصوبات کمیته تاکید شده است که فلسطین کشوری یکپارچه و غیرقابل تجزیه است و کرانه باختری و نوار غزه همه یک سرزمین برای ملت فلسطین به شمار می‌آیند.

وی آشتی فلسطینی‌ها و تشکیل دولت توافق ملی را از دیگر مصوبات این کمیته برشمرد و گفت: این کمیته در مصوباتش بر لزوم مقابله با تلاش‌ها و حاشیه‌ راندن مساله فلسطین و تصحیح برنامه درسی نسل‌های آینده برای به فراموش سپرده نشدن مساله فلسطین تاکید کرد.

سودانی تشکیل کمیته فلسطین در چارچوب پارلمان‌های عضو و قدردانی از تلاش برادران فلسطین جهت رساندن صدای آنها به مراکز تصمیم‌گیری جهان را از دیگر مصوبات این کمیته عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه لاریجانی از اعضای هیات‌های پارلمانی شرکت‌کننده در این اجلاس خواست که اگر نظری در مورد مصوبات کمیته دارند ارائه کنند.

نماینده پارلمان عراق گفت: ما در این رابطه اعتراضی نداریم اما واقعیت این است که خط ارتباطی برادران ما از طریق کشور مصر قطع شده است. درخواست ما این است که کمیته‌ای از سازمان همکاری اسلامی برای کمک‌رسانی تشکیل شود تا به مردم فلسطین که در محاصره هستند کالا داده شود. این مساله در کمیته نیز مورد بحث قرار گرفت و قرار شد در قالب بندهایی از قطعنامه به تصویب برسد.

لاریجانی در واکنش گفت که در جلسه امروز کمیته دائم امور فلسطین که در سطح روسای مجالس تشکیل شد، رییس پارلمان عراق چنین پیشنهادی داد که ما از ایشان خواستیم که خودشان مسئولیت انجام چنین کاری را قبول کنند و پیگیری‌های لازم را برای کمک‌رسانی به مردم فلسطین انجام دهند.

در ادامه نماینده پارلمان امارات نیز پیشنهاد کرد که علاوه بر اهتمام کشورهای اسلامی برای گنجاندن برنامه‌های آموزشی با محوریت فلسطین، موضوع مسجدالاقصی نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس فلسطین نیز در ادامه محاصره‌ای از سوی کشور مصر در نوار غزه وجود ندارد، گفت: ما نیازهای امنیتی مصر را درک می‌کنیم. آنها معذوریت‌های خاصی در صحرای سینا دارند که باعث شده تونل‌های زیرزمینی بسته شود.

وی افزود: طبق آنچه در کمیته توافق شده است بهترین راه برای پایان دادن به اوضاع، آشتی ملی و تشکیل دولت توافقی است که منوط به برگزاری انتخابات است که می‌تواند مشکلات را حل کند.

رییس مجلس فلسطین مجددا تاکید کرد که هیچ محاصره‌ای از سوی کشور مصر در نوار غزه انجام نشده است.

وی همچنین گفت بعد از جلسه صبح کمیته دائم فلسطین، نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از طریق کنیسه خواسته است که قدس به عنوان شهر اسرائیل تصویب شود که این خطرناک است. نیازمند است که موضع اسلامی یکپارچه‌ای در این مورد اتخاذ شود.

رییس مجلس فلسطین افزود: اسرائیل به دنبال آن است که اماکن اسلامی همچون قدس را از طریق کنیسه به تصرف خود در آورد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش گفت: ما خوشحال می‌شویم که حصاری برای غزه وجود نداشته باشد. طبیعتا اگر حصاری نباشد کمیته ای که برای ارائه کمک به مردم فلسطین تشکیل شده است راحت‌تر می‌تواند کمک‌ها را به مردم فلسطین برساند.

وی تاکید کرد که هرگونه حصار باید برداشته شود و نباید مردم فلسطین در محاصره دوجانبه قرار گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی صحبت‌های رییس پارلمان عراق در مورد تصمیم نتانیاهو اشاره و اظهار کرد: آقای نتانیاهو از این حرف‌ها زیاد می‌زند نباید خیلی به آن اتناع کرد.

وی افزود: مهم این است که مجالس اسلامی برای دفاع از فلسطین و قدس اهتمام جدی داشته باشند. اینکه گفته شده قدس خط قرمز محسوب می‌شود حرف درستی است اما ما معتقدیم که کل سرزمین فلسطین باید به مردمشان برگردد، این آرزوی همه مسلمانان است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که قدس به عنوان مرکز اسلامی نمی‌تواند با رفتار امثالی همچون نتانیاهو غبارآلود شود و حیثیت قبله مسلمانان خدشه‌دار شود. باید اهتمام جدی برای مبارزه با این اقدامات شیطانی وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین مردم پارلمان مغرب پیشنهاد کرد که با توجه به وجود توافق بین‌المللی مبنی بر داشتن حق غذا برای تمامی انسان‌ها، می‌توان این موضوع را در قالب قطعنامه مربوط به کمیته دائم فلسطین گنجاند.

به گزارش ایسنا، در نهایت قطعنامه کمیته دائم فلسطین تصویب شد.

انتهای پیام

کد N133869

وبگردی