آفتاب
اختتامیه نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی

لاریجانی: سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه عامل تفرقه‌افکنی در کشورهای اسلامی هستند

لاریجانی: سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه عامل تفرقه‌افکنی در کشورهای اسلامی هستند

رییس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه را عامل تفرقه‌افکنی بین کشورهای مسلمان دانست و بر لزوم مبارزه قاطعانه با این پدیده شوم، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در اختتامیه نهمین دوره اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته در این اجلاس گفت: جهان اسلام از توانمندی‌های تکنولوژیک و فنی و هم‌چنین ظرفیت‌های اقتصادی برجسته برخوردار است و با وجود چالش‌ها و فشارهای بین‌المللی این ظرفیت‌های موجود می‌تواند در نظام همبستگی پایدار بالفعل شود تا دنیای اسلام قدرت یک بازیگر مسوول در صحنه بین‌الملل را پیدا کند.

او افزود: حضور تقریبا همه کشورهای اتحادیه بین‌المجالس اسلامی نشانگر عزم مهم جهان اسلام است و این که حتی اگر تفاوت رای بین کشورها در موضوعات مختلف وجود داشته باشد، اما در حفظ و کیان وحدت اسلامی، همه کشورهای اسلامی هم رای هستند و در مقابل ستمگری‌ها و ظلم ایستادگی می‌کنند. این نشانگر یک واقعیت مهم است و ما امیدواریم این همبستگی همیشه بین کشورهای اسلامی پایدار باشد.

رییس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که در بین کشورهای اسلامی مشهود بود، فشارهای ظالمانه بین‌المللی و تروریسم، افراطی‌گری و بلای تکفیری‌ها بود که عالم اسلام به آن مبتلا شده و این دو موضوع مهم مورد توجه اجلاس قرار داشت. البته این عزم کشورها را نشان می‌دهد که درد را به خوبی شناخته‌اند و عزم کافی برای مبارزه با آن دارند.

لاریجانی با اشاره به نگرانی کشورهای اسلامی از برخورد تاکتیکی قدرت‌های بین‌المللی با تروریسم، افراطی‌گری اظهار کرد: اعضای بین‌المجالس هم‌چنین از عملیات تروریستی که امروز در لبنان انجام شد، ابراز نگرانی کردند. این‌گونه عملیات‌ها در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و بسیاری کشورها نیز اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مساله تروریسم یک موضوع جدی برای تفرقه‌افکنی بین کشورهای اسلامی است که پشت پرده آن سرویس‌های جاسوسی کشورهای خارجی قرار دارند. بنابراین باید با این پدیده شوم مبارزه قاطعانه کرد.

لاریجانی موضوع فلسطین را موضوع محوری کشورهای اسلامی دانست و ادامه داد: رژیم صهیونیستی تصور نکند در این شرایط که مسائلی در کشورهای اسلامی رخ داده، می‌تواند فرصت‌طلبی کند و فشار بر فلسطین را افزایش دهد. این هوشیاری در ملل اسلامی وجود دارد که با اراده قوی‌تر مقابل اسراییل بایستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته فلسطین با حضور رییسان پارلمان‌های اسلامی در حاشیه دومین روز از اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی ادامه داد: در این جلسه پارلمان‌های اسلامی در مورد کمک مالی و سیاسی به فلسطین یک‌صدا بودند و برخی هم پیشنهاد کردند کمیته‌ای برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین تشکیل شود چراکه فلسطین هم‌چنان مساله مهم برای پیگیری در سطح پارلمان‌ها و دولت است.

وی با اعلام حمایت از وحدت گروه‌های فلسطینی آن را موجب بهبود مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی عنوان و خاطرنشان کرد: ما از همه گروه‌های فلسطینی برای مقاومت و مقابله با ستمگری‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم و امیدواریم ملت فلسطین سال آینده به آرزوی‌شان برسند و بتوانند قدس را از چنگال صهیونیسم برهانند.

لاریجانی توجه پارلمان‌های اسلامی به موضوع دموکراسی به مردم سالاری را چشمگیر توصیف کرد و گفت: پارلمان‌های اسلامی ریشه سلطه‌طلبی کشورهای قدرتمند را در نبود مردم سالاری می‌دانند و معتقدند که مبارزه با تروریسم زمانی می‌تواند به پیروزی برسد که دموکراسی در کشورها تقویت شود.

وی خواستار جدی پیگیری مصوبات این اجلاس توسط دبیرخانه و اعضای اتحادیه شد و گفت: در این صورت عملا نمایان می‌شود که ملل مسلمان در تحقق آرمان‌ها هم‌صدا هستند.

رییس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی هم‌چنین از رییسان مجالس، اعضای اتحادیه، نواب رییس و هیات‌های پارلمانی حاضر در نهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس بتواند پایه خوبی را برای دوستی و برادری بین ملل اسلامی جهت تحقق امت واحده فراهم کند.

انتهای پیام

کد N133864

وبگردی