آفتاب
/نشست کمیته فلسطین بین‌المجالس اسلامی/

اختصاص بخشی از منابع کشورهای اسلامی برای کمک به فلسطین

اختصاص بخشی از منابع کشورهای اسلامی برای کمک به فلسطین

در ادامه نشست کمیته فلسطین اجلاس بین‌المجالس اسلامی نمایندگان پارلمان‌های سنگال، بحرین، مغرب، چاد و سودان نیز اظهاراتی را در حمایت از ملت فلسطین و لزوم توجه کشورهای اسلامی به این موضوع داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماینده مجلس سنگال در در نشست سوم کمیته دائمی امور فلسطین که در حاشیه دومین روز از نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی برگزار شد، پیشنهاد گرامیداشت آیین روز اسراء و معراج را مطرح کرد و گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند هر کدام در یک سال گرامیداشت معراج را برگزار کنند و این سنت را احیا کنند.

وی با اشاره به یهودی‌سازی قدس از سوی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: ما باید مساله فلسطین را مورد بازنگری قرار دهیم تا رژیم صهیونیستی احساس نکند این موضوع صرفا مساله‌ای بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است بلکه مساله فلسطین موضوعی بین امت مسلمان و رژیم صهیونیستی باشد.

نماینده مجلس سنگال خواستار تسریع در برقراری آشتی بین گروه‌های مختلف فلسطینی شد و گفت: با وحدت گروه‌های فلسطینی تحقق اهداف دیگر در این مسیر نیز زودتر میسر می‌شود.

وی در پایان گفت: برخی می‌گویند جنگ آینده جنگ آب است اما به اعتقاد ما جنگ آینده جنگ تکنولوژی است و ما خوشحالیم که جمهوری اسلامی به مراحل بالایی از علم و تکنولوژی دست یافته است.

به گزارش ایسنا، نماینده مجلس بحرین نیز در اظهاراتی خواستار تلاش مضاعف کشورهای اسلامی برای ایجاد وحدت بین گروه‌های فلسطینی شد.

وی تسریع در عملی شدن مصوبات کمیته فلسطین را خواستار شد و افزود: نمایندگان پارلمان فلسطین امروز در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند این در حالی است که ما به عنوان نمایندگان پارلمان‌های اسلامی قدمی برای آزادی آنها برنداشته‌ایم.

نماینده مجلس مغرب نیز در این نشست تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان پارلمان‌ها باید کشورها و ملل‌مان را علیه دشمن صهیونیستی بسیج کنیم.

وی افزود: ما مساله حمایت از فلسطین را مقدس می‌دانیم اما این کافی نیست و باید حسن نیت خود را در این زمینه به اثبات برسانیم. متاسفانه در حال حاضر برنامه کاری دقیقی نداریم. کمیته‌های زیادی تشکیل شده و نوشته‌های بسیاری تهیه شده در حالیکه همزمان فشارها بر مردم فلسطین بیشتر شده است و دشمن هم نقشه‌های بیشتری علیه مردم فلسطین طراحی کرده است.

نماینده مجلس مغرب با تاکید بر لزوم حمایت کمیته فلسطین از برقراری آشتی بین گروه‌های فلسطینی، افزود: مردم فلسطین امروز نیاز به غذا، دارو و درمان دارند و ما باید برنامه کاری کاملی برای کمک به آنها داشته باشیم.

وی در پایان گفت که پارلمان‌های اسلامی، کشورها و ملت‌شان را علیه دشمن صهیونیستی بسیج کنند و خود را مخاطب قرار دهند که در مساله فلسطین چه کار کرده‌اند.

نماینده پارلمان چاد نیز در این نشست افزود: ما امیدواریم حمایت کشورهای اسلامی از گفت‌وگوهای آشتی و مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین به عقب‌نشینی اسرائیل تا مرزهای 67 و اعطای حقوق فلسطینیان منجر شود.

وی افزود: ما آنقدر توانایی نداریم که همه سرزمین‌های اشغالی را بازگردانیم اما باید حمایت کنیم که سرزمین‌های بیشتری تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار نگیرد و اسرائیل عقب‌نشینی کند.

ناصر سودانی نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته فلسطین بین‌المجالس اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اعلام آمادگی اردن برای میزبانی کمیته فلسطین، گفت: پیشنهاد تشکیل کمیته دوستی پارلمانی بین پارلمان‌های عربی و اسلامی با فلسطین مطرح شده و ما تاکید کرده‌ایم که موضوع فلسطین در کتاب‌های درسی در کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

ناصر سودانی: موضوع فلسطین در کتاب‌های درسی در کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد

نماینده مجلس سودان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: امروز فلسطین مرحله حساسی را پشت سر می‌گذارد و دشمن تلاش می‌کند قدس را تحت سیطره خود قرار دهد لذا باید گامی عملی برای مقابله با توطئه‌های دشمن برداشته شود.

وی افزود: ما در سودان گاهی از وزرا سوال می‌کنیم که دولت ما چه اقداماتی برای حمایت از فلسطین انجام داده است و آیا یک راهبرد فراگیر و یکپارچه در این رابطه وجود دارد یا خیر؟

نماینده مجلس سودان افزود: همه کشورهای اسلامی که دارای پارلمان هستند می‌توانند یک راهبرد برای حفظ ماهیت و هویت اصیل اسلامی داشته باشند اما به نظر می‌رسد این راهبرد وجود ندارد.

وی با اشاره به لزوم حمایت از ملت فلسطین خاطرنشان کرد: این کمک‌ها نباید منحصر به هبه و صدقه شود بلکه باید کشورها بخشی از منابع خود را به این منظور اختصاص دهند. وقف هم می‌تواند بخش موثری در این زمینه داشته باشد.

نماینده مجلس سودان در پایان گفت که در آینده هر کشور می‌تواند موقوفاتی را در مسجدالاقصی داشته باشد که این منبع درآمد خوبی برای فلسطین شود.

انتهای پیام

کد N133564

وبگردی