آفتاب
لاریجانی در نشست کمیته دائمی امور فلسطین:

راهبردهای جدید شگرد یهودی سازی در فلسطین را متوقف کند

راهبردهای جدید شگرد یهودی سازی در فلسطین را متوقف کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای مسئله فلسطین باید راهبردهای دقیق تر و همه جانبه ای تدارک دید تا به واسطه آن شگردهایی که رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی در فلسطین دنبال می کند متوقف شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در حاشیه  نهمین کنفر انس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با حضور در نشست سوم کمیته دائم فلسطین با حضور روسای هیات های پارلمانی گفت: در گذشته در ایران با وجود رژیم دیکتاتوری شاه یک ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونیستی  برقرار شده بود و این رژیم حضور فعالی در ایران داشت اما در آن زمان ارتباط ایران با کشورهای مسلمان اندک بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام پس از پیروزی معادله ها را تغییر داد به طوری که ارتباط ایران با کشورهای عربی و اسلامی مستحکم شد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین گام در چنین روزی سفارت رژیم صهیونیستی را از آنها گرفت و با حضور مرحوم یاسر عرفات این سفارت به سفارت مردم مظلوم فلسطین تبدیل شد، از آن تاریخ به بعد حرکت ملت ایران پشتیبانی از ملت فلسطین بود.

رئیس نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان  همکاری اسلامی ادامه داد: امروز صحنه حوادث نشان می دهد که باید در مسئله فلسطین به دو نکته توجه کنید، با حوادث مختلفی که در جهان اسلام پدید می آید یا با دسایسی که آن را پدید می آورند شرایط بوجود آمده که موضوع فلسطین به دست فراموشی سپرده شود یا در درجه اهمیت کمتری قرار گیرد.

لاریجانی گفت: امروز بیداری ملت های مسلمان حول حمایت از آرمان فلسطین جدی است گرچه نیازهای ملت فلسطین بیش از کمک هایی است که تاکنون به آنها شده است.

وی افزود: آنها تلاش می کنند در شرایطی که رژیم صهیونیستی دچار ضعف شده به روش های مختلفی این رژیم را که غده سرطانی در منطقه است تقویت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضربه های شدیدی که در 10 سال گذشته در اثر جنگ به رژیم صهیونیستی خورده است خاطرنشان کرد: نباید به این رژیم زمان برای نفس کشی در منطقه داد، این کمیته از کمیته های مهم است و امروز به دلیل اهمیت شرایط و ضرورت حمایت جدی ، جدی تر از ملت فلسطین این کمیته در سطح روسا تشکیل شده است که امیدواریم نتایج خیری برای مردم فلسطین داشته باشد.

رئیس نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: این جلسه نشان داد همه روسای پارلمانی کشورهای اسلامی با حساسیت جدی موضوع فلسطین را دنبال می کنند و این سیمای ارزشمندی است که مسئولان کشورهای اسلامی تا این میزان به آن توجه می کنند و شرایط مختلف را مورد ارزیابی قرار می دهند.

لاریجانی گفت: مسئله فلسطین یک موضوع تقابل بین رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین نیست بلکه تقابل بین امت اسلام و رژیم صهیونیستی است باید این رژیم چنین مسئله ای را درک کند و ما هم در ابعاد مختلف تمهدیداتی بیاندیشیم که به این مسئله تاکید شود.

وی ادامه داد: باید راهبرد دقیق تری تدارک دید تا شگرد هایی که رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی دنبال می کند را متوقف کرد و برای این کار اقدامات همه جانبه انجام داد.

معضل فلسطین با راهکارهای فعلی حل نخواهد شد

لاریجانی گفت: وحدت نیروهای فلسطینی امر بسیار مهمی است که ضامن پیروزی ملت فلسطین است و ما امیدواریم کمیته فلسطین هم در این زمینه پیگیر مسئله باشد.

وی با اشاره به ضرورت کمک رسانی در زمینه های مختلف از جمله مادی و فعالیت های سیاسی و فرهنگی به ملت فلسطین گفت: باید آثار فرهنگی، ادبی ، تاریخی و ... ملت فلسطین احیا شود. باید در مقابل یهودی سازی در ابعاد مختلف فعال بود.

رئیس نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: از سوی این کمیته در جلسه روز جمعه 25 بهمن پیشنهاداتی مطرح و مکتوب شد که ما از آن حمایت می کنیم البته این را هم قبول داریم که معضل فلسطین با این راهکارها حل نخواهد شد بلکه باید راهبرد جدیدی در این خصوص اندیشیده شود.

تاکید بر تشکیل کمتیه ای برای پیگیری کمک مادی به مردم فلسطین

وی افزود: از سوی پارلمان عراق پیشنهاد شد که کمیته ای برای پیگیری کمک مادی به مردم فلسطین تشکیل شود که فکر می کنم با کمک دبیرخانه، فعال شدن این کمیته می تواند بسیار مهم باشد همچنین پارلمان بحرین به مسئله آزادی نمایندگان پارلمان فلسطین اشاره کرد که این موضوع نیز باید به طور جدی پیگیری شود. همچنین پیشنهاد داده شد که در پارلمانهای دیگر هم نیز موضوع فلسطین به طور جدی دنبال شود.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر هر کشور در نظام مالی و بودجه ریزی خود بخشی را برای کمک به فلسطین در نظر بگیرد امری خوب است که امیدواریم پارلمانهای اسلامی این موضوع را پیگیری نمایند.

لاریجانی گفت: امروز مسرت داریم که درباره موضوع عزتمند فلسطین در این کمیته وقت گذاشته و آن را بررسی می کنیم، امیدواریم هر چه زودتر آرمان مسلمانان که همان آزادی قدس است محقق شود.

رئیس نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان  همکاری اسلامی با اشاره به ایده هایی که از سوی پارلمانهای اسلامی درباره بحران های فلسطین مطرح شده است گفت: این ایده ها بسیار خوب است که از سوی روسای پارلمانی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه نیاز است کمک های مالی و غیر مالی از جمله فرهنگی و سیاسی به ملت فلسطین صورت گیرد ادامه داد: برخی کشورها ملاحظاتی دارند و برخی دیگر از کشورها در مسئله مقاومت همه جانبه تلاش می کنند بنابراین در حد مقدورات تلاش کنند آنچه لازم است برای پیروزی فلسطین صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد:  پیام نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ایستادگی ملت فلسطین و کمک به آنها در ابعاد مختلف است که روسای پارلمانها با انگیزه اسلامی قصد پیگیری آن را دارند؛ ما برای ملت فلسطین آرزوی پیروزی داریم و تا آن زمان ملت های مسلمان در کنار ملت فلسطین خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جریان برگزاری  نشست سوم کمیته دائمی امور فلسطین رئیس پارلمان فلسطین نیز در سخنانی گفت: نمی خواهم شما را در جریان حفاری های زیر حرم قدس شریف قرار دهم اما آنچه از آن بیم دارم این است که همان چیزی که برای مسجد ابراهیم رخ داد برای قدس هم رخ دهد.

اسرائیل از سکوت مسلمانان سوء استفاده می کند

وی افزود: اسرائیل از سکوت مسلمانان سوء استفاده می کند من در این باره هشدار می دهم.

رئیس پارلمان فلسطین ادامه داد: پیشنهاد می کنم کمیته فلسطین را در داخل فلسطین برگزار کنیم چون این مسئله به مردم فلسطین توان مقاومت خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه برای دنیای عرب و اسلامی خود آرزو می کنم که یر مشکلات خود فائق آید افزود: آنچه برای سوریه رخ داده برای همه ما درد آور است، باید همه گونه کمکی را برای حل بحران سوریه بکار بندیم تا جلوی خونریزی در این کشور گرفته شود ، باید برای یافتن راه مسالمت آمیز تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: منافع ما این است که ایران ، عربستان، عراق، مصر، سوریه و فلسطین  و همه کشورهای مسلمان توانمند، قدرتمند و یکپارچه شوند تا از این رهگذر مسجد الاقصی را آزاد کنیم.

به گزارش مهر، همچنین سفیر کشور فلسطین در جمهوری اسلامی ایران گفت: عزت و کرامت ما مسلمانان این است که یک نظام اسلامی داشته باشیم که دشمن صهیونیستی و حامیان آن همواره مقاومت این کشورها را نصب العین خود قرار دهند.

رئیس پارلمان فلسطین با بیان اینکه قدس یهودی سازی می شود افزود: می خواهند کل فلسطین را یهودی سازی کنند، وظیفه همه دنیای اسلام است که با نقشه های اسرائیل و حامیان آن برخورد کنند؛ من با شفافیت کامل می گویم که قرآن ما را به حمایت از فلسطین دعوت کرده که در این مسیر باید همه اختلافات را کنار بگذاریم.

سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما افتخار می کنیم که امروز در کشوری هستیم که روی پای خود ایستاده و در عرصه منطقه و بین الملل موقعیت استراتژیک برای خود ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر با گفتگو قابل حل و فصل است خاطرنشان کرد: باید با گفتگو مسئله سوریه حل شود، سوریه 100 سال است که در کنار ما ایستاده و به خاطر فلسطین شهید داده است. ما انقلاب فلسطین را از سوریه آغاز کردیم به همین دلیل دلمان می سوزد برای اوضاع سوریه . از این روز بدنبال همکاری و کمک به برادران سوری هستیم تا سوریه به ما باز گردد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی رو به زوال است افزود: ما برای تداوم مبارزات خود در آینده به سوریه نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جریان سومین نشست کمیته دائمی امور فلسطین که پیش از ظهر امروز در حاشیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای  عضو سازمان همکاری های اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد روسای پارلمانهای عراق، اردن، الجزایر، امارات، ترکیه، سنگال، مغرب، جمهوری چاد و سودان به طور جداگانه پیرامون مسئله فلسطین صحبت کردند و در جریان سخنان خود بر مسئله آشتی ملی گروههای فلسطینی، وحدت جهان اسلام برای پیروزی فلسطین، ارائه کمک های مالی به ملت فلسطین و انجام فعالیت های فرهنگی، سیاسی و نیز تکیه بر راهکار گفتگو برای حل بحران در فلسطین تاکید کردند.

کد N133429

وبگردی