آفتاب
همایش ملی فقه هسته‌ای

قربان‌نیا: اسلام جواز به کارگیری سلاح‌ هسته‌ای را نداده است

قربان‌نیا: اسلام جواز به کارگیری سلاح‌ هسته‌ای را نداده است

یک استاد دانشگاه گفت: حتی در حقوق بین‌الملل استفاده از سلاح هسته‌ای به صورت ابتدایی منع شده است و نمی‌توان برای دفاع مشروع از سلاح هسته‌ای استفاده کرد و هیچ بهانه‌ای در راستای این امر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ناصر قربان‌نیا در همایش ملی فقه هسته‌ای با ارائه مقالی تحت عنوان "مشروعیت یا عدم مشروعیت به کارگیری سلاح هسته‌ای" اظهار کرد: منع حقوق بین‌الملل مورد توجه تمام جهانیان است و در سلاح‌های هسته‌ای فتوای مقام معظم رهبری باید برای ما نصب‌العین باشد. این فتوا علاوه بر اینکه در کشور ما کاربرد دارد برای بشریت هم باید یک مبنای علمی به حساب آید و براساس آن عمل کنند.

وی ادامه داد: اگر ما در حقوق بین‌الملل می‌بینیم که جواز به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای به کشورها داده می‌شود این جواز اشتباهی است حتی اگر حقوق بین‌الملل این جوازی را که به سایر کشورها داده، به کشور ایران نیز بدهد ما هرگز نمی‌توانیم از آن جواز استفاده کنیم چرا که اسلام جواز این کار را نداده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: استفاده از سلاح هسته‌ای عواقب فاجعه آمیزی برای جهانیان دارد. ما در سلاح هسته‌ای همانگونه که سایر اساتید فرموده‌اند باید موضوع‌شناسی دقیق داشته باشیم و هرگز هیچ دولتی حق ندارد برای اینکه کیان خود را حفظ کند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند چرا که سلاح هسته‌ای به جامعه بشریت آسیب می‌زند.

قربان‌نیا در پایان گفت: متاسفانه دیوان به کارگیری سلاح هسته‌ای یک مجوزی نابجا داده است، آنها جواز استفاده از سلاح هسته‌ای را نداده‌اند ولی منع به کارگیری آن را نیز برای کشورها به وجود نیاورده‌اند و این نقدی است که می‌توان بر دیوان وارد کرد. آنچه در حقوق اسلام و حقوق بین‌الملل مهم است این است که باید کرامت انسانی و حقوقش حفظ شود و باید هدف نهایی‌مان این باشد که انسان‌ها به کرامت برسند و پس از آن در پرتو ترویج دین به دین‌باوری و خداباوری واقعی برسند.

انتهای پیام

کد N133004

وبگردی