آفتاب

پاییز کردستان عراق در ایران جان گرفت/ طنین موسیقی کُردی چهار کشور

پاییز کردستان عراق در ایران جان گرفت/ طنین موسیقی کُردی چهار کشور

شب موسیقی کردستان عراق با عنوان «پاییز در پاییز» شامگاه گذشته 29 بهمن‌ماه در ششمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت گروه موسیقی کردی با عنوان «پاییز در پاییز» به سرپرستی نیاز محمد نوری با حضور نوازندگانی از کردستان عراق برگزار شد و قطعه‌ای با عنوان «روی شاخه‌هایت» را به زنده‌یاد حسین یوسف زمانی تقدیم کردند.

یکی از ویژگی های این کنسرت، اجرای موسیقی کردها در مناطق کرد نشین در کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و ایران بود به این ترتیب که ابتدای کنسرت به شکل گروه‌نوازی در مایه شوشتری آغاز شد و با قطعاتی با عنوان «روی شاخه هایت»، «عصیانگر» (سه ره روم)، «امان از دل»، «جان جان»، «گل سرخ»، «مقام فلک»، «نرو»، «زلف پریشان»، «برو» ادامه پیدا کرد.

پایان بخش کنسرت گروه کردی «پاییز در پاییز» به اجرای قطعه شاد «باد صبا بیا» اختصاص داشت که با استقبال حاضران در تالار ایوان شمس مواجه شد.

شور و هیجان اجرای این قطعه آنقدر زیاد بود که نیاز محمد نوری سرپرست این گروه موسیقی در پاسخ به محبت حاضران به زبان فارسی با لهجه کردی گفت: ما بسیار خوشحالیم که در ایران کنسرت می دهیم و دوست داریم دوباره در این کشور اجرای برنامه داشته باشیم.

نیاز محمدنوری که رئیس اتحادیه هنرمندان کردستان نیز هست در ادامه صحبت های خود توضیحاتی درباره این گروه موسیقی داد و گفت: گروه موسیقی «پاییز، در پاییز» در سلیمانیه عراق تاسیس شد و  آنچه به عنوان ایده اصلی تشکیل این گروه مد نظر داشتیم، تکیه بر بازسازی آهنگ‌ها و ملودی‌های اصیل و کهن و تا کمی فراموش شده موسیقی ایران، عراق، سوریه و ترکیه بوده است.

سیروان جلال عارف نوازنده سازهای کوبه‌ای، نژاد عبدل محمد (عود)، خلیل عبدالله سعید (نی)، کاروان محمود (بالابان)، جیگر عزیز محمد (خواننده)،آوان جمال احمد و ریبوار ستار محمود (هم خوان)، کاوان محمود فقیه (سازهای ضربی)، نیاز محمد عزیز (قانون)، رسن قاسم رشید، ریباز محمد و احمد عثمان محمد نوازندگان (دیوان) از جمله نوازدگان این گروه موسیقی بودند.

در حاشیه چه گذشت

* اردشیر کامکار نوازنده کمانچه که از اعضای گروه موسیقی کامکارها نیز هست و همچنین خانواده زنده یاد حسین یوسف زمانی از مهمانان ویژه این گروه موسیقی بودند.

* اغلب تماشاگرانی که برای دیدن کنسرت گروه موسیقی کردی «پاییز در پاییز» به تالار ایوان شمس آمده بودند از هموطنان کرد زبان بودند که در سالن انتظار به زبان کردی درباره این کنسرت و موسیقی کردی صحبت می کردند.

* نکته قابل توجه حضور نوازندگان کنسرت با لباس های محلی پیش از آغاز اجرا در سالن انتظار تالار بود که با گرمی سلام مخاطبان را پاسخ می دادند.

* گروه موسیقی «پاییز در پاییز» هنگام اجرای مقام های کردی ایرانی سراغ منطقه موکریان در مهاباد رفته بودند.

* قطعه «گل سرخ» از جمله قطعات کردی در کردستان عراق بر شعری از محمد ماملی و همچنین قطعه «زلف پریشان» براساس شعری از نالی و آهنگسازی طاهر توفیق بود.

کد N132844

وبگردی