آفتاب
خاطرات تاسیس سفارت فلسطین در تهران

کنعانی مقدم: با تاسیس سفارت فلسطین، پیام انقلاب در دشمنی با صهیونیست علنی شد

کنعانی مقدم: با تاسیس سفارت فلسطین، پیام انقلاب در دشمنی با صهیونیست علنی شد

سفارت فلسطین در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) با هدف حمایت از ملت مظلوم فلسطین در تهران گشایش یافت.

سفارت فلسطین در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) با هدف حمایت از ملت مظلوم فلسطین در تهران گشایش یافت.

اگر چه عصر روز 22 بهمن سال 57 جریانات انقلابی با حمله به سفارت رژیم صهیونیستی آن را به تصرف درآورده بودند، اما روز سی‌ام بهمن ماه، سالروز تاسیس سفارت فلسطین نامگذاری شده است که به همین مناسبت با یکی از افرادی که در روزهای پرالتهاب انقلاب در حمله به سفارت رژیم صهیونیستی دست داشت، گفت‌وگوی کوتاهی درخصوص وقایع آن روز داشته باشیم.

حسین کنعانی مقدم، دبیر انجمن بین‌المللی ضد صهیونیسم با اشاره به خاطرات خود از زمان تاسیس سفارت فلسطین در تهران گفت که برخلاف تصور موجود سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یک مرکز جاسوسی بود نه یک مرکز فرهنگی.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره ضرورت تاسیس این سفارتخانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: ما قبل از انقلاب اسلامی ایران جریاناتی بودیم که ارتباطاتی را با فلسطینی‌ها و مبارزان فلسطینی داشتیم و در لبنان با امام موسی صدر و حرکت محرومین آن همراه بودیم که البته نظر امام خمینی (ره) هم، همین بود. حتی حاج احمدآقا هم به دستور امام از نجف به لبنان و فلسطین رفت در بین نیروهای ساف و جریاناتی که بود، دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشت، شهید چمران هم در لبنان موقعیتی داشت. قبل از انقلاب جریان ما و جریانات وابسته به شهید محمد منتظری، ارتباطاتی با جریان‌های فلسطینی داشتند و حتی مراکز صهیونیستی و فعالیت‌های آنها را در ایران مورد کنترل و نظارت قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: با اوج‌گیری انقلاب اسلامی ایران دقت و توجه بیشتری روی خانه یهودیان در ایران که مرکز فرهنگی صهیونیست‌ها در آن زمان و سفارت فلسطین فعلی است، انجام شد. به محض اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران رقم خورد، مجموعه‌ای که با شهید منتظری ارتباط داشتند تصمیم گرفتند تا در ضمن پادگان‌ها و مراکزی که مورد هجوم قرار می‌گرفت، اینجا (سفارت اسراییل) را هم به تصرف درآورند و اولین گام در جهت مخالفت با رژیم صهیونیستی به عنوان پیام انقلاب اسلامی طرح شود.

کنعانی مقدم افزود: به یاد دارم که عصر روز 22 بهمن دوستانی که ارتباط داشتند، به من خبر دادند که اطراف این مرکز جمع شویم تا به کنترل آن بپردازیم. ابتدا هم بحث برای تصرف نبود چون اخبار و اطلاعات حاکی از آن بود که از ماه‌ها قبل این مرکز تخلیه و رفت و آمدی در آن انجام نمی‌شود و حتی ممکن است افراد موجود در حد سرایدار باشند.آن موقع من دانشجو بودم. خیلی از دوستانی که بودند کسانی بودند که از قبل مشخص شده بودند و خیلی از آنها هم حتی عربی حرف می‌زدند و شاید هدف این بود که زبان فارسی در مکالمات دوستان شکل نگیرد. (کسی متوجه صحبت‌ها نشود) البته ما زمانی به سفارت رسیدیم که تیم اول وارد خانه جاسوسی رژیم صهیونیستی شده بودند. زمان ورود آنها هیچ‌گونه مقاومتی دیده نشد حتی از سوی نگهبانانی که قبلا از سوی شهربانی برای آنجا تعیین شده بودند.

این فعال حوزه فلسطین در ادامه خاطرات خود گفت: وقتی ما وارد شدیم عملا همه چیز به هم ریخته بود. تعدادی خبرنگار هم در این باره خبر شده بودند تا وقایع را رسانه‌ای کنند اما عملا چیزی به آن صورت نبود و از قبل محل تخلیه شده بود و اسناد و مدارکی هم که وجود داشت، بیشتر اخبار و اطلاعات آشکار بود که البته شاید بخشی از آن را تیم اول (شهید منتظری) برده باشند که خود شهید محمد منتظری و جریاناتی که با ایشان همراه بودند این کار را ساماندهی می‌کردند آنها کاملا مسلحانه وارد محل شده بودند و به عبارتی می‌شد گفت که ما که در فاز دوم وارد محل شدیم عملا اقدامی از سوی ما انجام نشده بود.

وی افزود: دوستان اشاره می‌کردند که تونلی در محل سفارت بوده که از پشت ساختمان به سوی خانه‌های اطراف کشیده شده بود و این امر حاکی از آن بود که مسوولان وکارمندان سفارت کاملا برای فرار خود برنامه‌ریزی کرده بودند. همچنین دستگاه‌هایی نظیر تله‌تکس وجود داشت که نشان می‌داد آنجا برخلاف تصور موجود یک مرکز جاسوسی بود نه یک مرکز فرهنگی.

وی با اشاره به وجود جریانات وابسته به سفارت که به خانه‌ی جوانان یهود شهرت داشت، اشاره کرد و افزود: خانه جوانان یهود در تمامی شهرستان‌ها شعبه داشت و فعالیت می‌کرد. آنها یهودیان در ایران را شناسایی و آموزش می‌دادند و بعد به اسرائیل می‌فرستادند و ارتباط‌شان را با اسرائیل مستحکم می‌کردند و فعالیت جدی داشتند. در آن زمان من کاغذی را پیدا کرده بودم که متعلق به یکی از مسوولان دفاتر سازمان یهود بود که به تایید ساواک هم رسیده بود که این مساله به این معنا بود که آنها زیر نظر ساواک فعالیت می‌کردند و مجوزشان از ساواک گرفته شده بود.

دبیر انجمن بین‌المللی ضد صهیونیسم بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که سفارت اسرائیل به امر امام و با هماهنگی حاج‌احمدآقا تحویل ملت فلسطین داده شد. یادم هست زمانی که یاسر عرفات به تهران آمد و در مراسم رژه نیروهای مسلح شرکت کرد، آنجا را تحویل عرفات و تشکیلاتش دادند که عملا به سفارت فلسطین تبدیل شد و شاید اولین سفارتی که در جهان برای فلسطین تعیین شد، اینجا بود وگرنه در هیچ جای دنیا سفارتی به نام فلسطین وجود نداشته و ندارد و فقط دفاتر جریانات فلسطینی در کشورهای مختلف هست و هیچ کشوری تاکنون نپذیرفته که سفارتی را به نام سفارت فلسطین ایجاد کند.

وی درباره هدف کسانی که به سفارت رژیم صهیونیستی در تهران حمله کرده بودند و این که بعد از گذشت 35 سال از آن روز تا چه اندازه این اهداف محقق شده است، گفت: بحث این بود که می‌دانستیم صهیونیست‌ها یکی از پایه‌های اصلی مخالفت با انقلاب اسلامی هستند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا انقلاب با شکست مواجه شود. پس باید اولین ضربه به آنها زده می‌شد چون ارتش تسلیم شده بود و انقلاب چارچوب‌های نظام سلطنتی را فرو ریخته بود و ما می‌دانستیم که به غیر از صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها هم در این شرایط هستند که به جریانات ضد انقلاب کمک کنند به همین خاطر می‌شود گفت که هدف از حمله به لانه جاسوسی اسرائیلی در روز دوم پیروزی انقلاب یعنی 23 بهمن این بود که مراکزی که ممکن بود علیه انقلاب اسلامی اقدامی انجام دهند، تصرف شود. نکته بعدی این بود که خیلی از عناصر اصلی صهیونیست‌ها همراه با شاه فرار کرده بودند. البته می‌توان گفت که به طور کلی صهیونیست‌ها بزدل‌ترین و ترسو‌ترین موجودات روی کره‌زمین هستند.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها خیلی وقت پیش، افرادشان را از کشور خارج کرده بودند، افزود: شواهد هم نشان می‌داد که قبل از پیروزی انقلاب این اتفاق افتاده است جریاناتی از قبیل ساواک و خانه‌های تیمی آن و یا خانه‌های یهودی- صهیونیستی که قبل از انقلاب فعالیت مسلحانه و گروهی انجام می‌دادند، از سوی جریانات انقلابی تحت نظر بودند به همین خاطر پیام انقلاب اسلامی که بحث دشمنی با صهیونیست‌ها است کاملا به منصه ظهور رسید. البته از سال 42 شاهد سخنرانی‌های امام (ره) در این خصوص بودیم که می‌فرمودند"اسرائیل غده سرطانی است و باید از بین برود" و یا سخنرانی‌های شهید مطهری را در این باره شاهدیم.

وی تصریح کرد: استراتژی‌ ما در مقابله با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها عملا مشخص بود منتها در عمل هم با این کار به جاسوسی صهیونیست‌ها در ایران پایان دادیم و با توجه به این سخن امام که فرمود "حمایت از مستضعفین بر همه واجب است"، حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردیم که این حرف در عمل هم ثابت شد.

دبیر انجمن بین‌المللی ضد صهیونیسم درباره واکنش امام، مردم، جامعه بین‌المللی و رژیم صهیونیستی به این اقدام گفت: وقتی سفارت اسرائیل گرفته شد خیلی از مردم آمدند و در حالی که پلاکارد در دست داشتند، تظاهرات کردند و با وجود اینکه هنوز خیابان‌ها وضعیت امنی نداشت اما حمایت مردمی از این اقدام کاملا مشخص بود. اخبار و اطلاعات هم، ظاهرا به طور کامل به امام می‌رسید و این مساله در مدرسه علوی مطرح شده بود. پیام امام که توسط حاج احمد آقا در مراسم (تاسیس سفارت فلسطین) قرائت شد حاکی از آن بود که امام کاملا از این اقدام حمایت داشتند و آن وجه ضدصهیونیستی انقلاب اسلامی ایران را مطرح کردند و در جهان آن روزی که جهان اسلام وجود داشت، انقلابی به نام اسلام شکل گرفته بود که مقابله با صهیونیست یکی از شاخصه‌های مهم آن برای مردم جهان بود. این انقلاب یک انقلاب اسلامی بود که با سم‌پاشی‌هایی که مطرح می‌شد نظیر آن که این یک انقلاب ناسیونالیستی است یا یک انقلاب سوسیالیستی یا کمونیستی است، کاملا این وجه تمایز را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: فلسطینی‌ها هم خیلی خوشحال شدند و خودشان آمدند و در سفارت مستقر شدند و پیام‌هایی را در این زمینه صادر می‌کردند منتها چون در آن زمان ارتباطات قوی در این باره وجود نداشت و بیشتر از رادیوهای بیگانه اخباری درز می‌کرد، به نظر می‌رسید که تا روزی که سفارت به عرفات تحویل داده نشده بود صهیونیست‌ها عکس‌العملی به این موضوع نشان ندادند و شاید این امر به این خاطر بود که نمی‌خواستند ایران مواضع ضدصهیونیستی‌اش را علنی کند اما بعد از مراسم و تحویل سفارت به فلسطینی‌ها آنها طی موضع‌گیری‌هایی آن را محکوم کردند و خواستار بازپس گرفتن این دفتر بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی تلاش‌هایی برای بازپس گیری سفارتخانه‌اش داشته است، بیان کرد: من در جریان این مساله نیستم اما قطعا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از مجموعه‌هایی بودند که در این خصوص رایزنی می‌کردند. به یاد دارم در ملاقاتی که در انگلیس با آنتی پارسون، سفیر سابق انگلیس در ایران در منزلش داشتم -او در زمان انقلاب اینجا بود- او خاطراتی را تعریف و نگاهش را نسبت به انقلاب اسلامی بیان کرد. اینکه آمریکایی‌ها نتوانستند مدیریت کنند و جلوی پیروزی انقلاب را بگیرند و به عبارتی خود را تبرئه می‌کرد از اینکه نتوانسته بودند بهتر مدیریت کنند اما نگاهش این بود که اگر انقلابی در ایران پیدا شود که انقلاب اسلامی باشد منافع آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها به خطر می‌افتد.

وی افزود: به نظر می‌رسد جمع‌بندی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها با توجه به شعارهای قبل از انقلاب یعنی "مرگ به آمریکا" و "مرگ به اسرائیل" آن ها را به این باور رسانده بود که بعد از شاه مورد هجوم قرار می‌گیرند اما ادامه فعالیت‌های سفارت آمریکا در تهران حاکی از آن بود که آنها هنوز باورشان نشده بود که انقلاب ضد آمریکایی در ایران شکل گرفته است و فکر می‌کردند که با به روی کار آمدن ملی‌گرایان بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

کد N132758

وبگردی