آفتاب

بررسی اصول مناظره با تکیه بر مناظرات امام رضا(ع) در فصلنامه فرهنگ رضوی

بررسی اصول مناظره با تکیه بر مناظرات امام رضا(ع) در فصلنامه فرهنگ رضوی

در سومین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی که به تازگی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) منتشر شده، اصول مناظره با تکیه بر مناظرات امام رضا (ع) بررسی شده است.

در سومین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی که به تازگی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) منتشر شده، اصول مناظره با تکیه بر مناظرات امام رضا (ع) بررسی شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فصلنامه که به صاحب امتیازی بنیاد بین المللی فرهنگی وهنری امام رضا (علیه السلام ) منتشر می‌شود، در شماره جدید خود علاوه بر مناظرات عالم آل محمد (ع)، سیره سیاسی امام رضا (ع)را نیزطی دو مقاله واکاوی کرده است.

«نسبت فقه و اخلاق در آموزه‌های امام رضا(ع)» عنوان مقاله‌ای است که دکتر احمد پاکتچی استاد دانشگاه امام صادق(ع) آن را تالیف کرده است.

«اصول مناظره و آزاداندیشی با تکیه بر مناظره‌های امام رضا(ع)» دیگر مقاله‌ای است که در آن مهم‌ترین اصول حاکم بر مناظره و آزاد اندیشی از منظر امام رضا (ع) بررسی شده و سلامت انگیزه، پاسداشت صاحبان اندیشه، انصاف علمی و جلوگیری از داوری‌های عجولانه از جمله این اصول شمرده شده است.

در مقاله« مفهوم سیاست در مکتب رضوی» که آن را دکتر اصغر افتخاری استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)نگاشته است، نویسنده با استناد به سیره و معارف رضوی معنای سیاست در گفتمان اسلامی را تبیین کرده و نتیجه گرفته است که الگوی اسلامی سیاست می‌تواند به نظریه‌ای بدیل برای علم سیاست سکولار به شمار آید.

دکتر حسن بشیر نویسنده مقاله «گفتمان ولایتعهدی امام رضا (ع) میان دو رویکرد «زیست - قدرت »و«زیست- سیاست»» هم گفتمان ولایتعهدی را به مثابه یک گفتمان موثر مورد تحلیل قرار داده و برخوردهای مامون را با توجه به این گفتمان ارزیابی کرده است.

از آن جا که حرم مطهر رضوی گنجینه هنرهای اسلامی است، توجه به این هنرها موضوع دیگر مقاله‌ای است که در این فصلنامه به چاپ رسیده است. دکتر مهناز شایسته‌فر از صاحب نظران مطرح هنر اسلامی این مقاله را به رشته تحریر درآورده است.

وی در این مقاله که با عنوان «بررسی محتوایی کتیبه‌های رواق‌های ساخته شده در حرم رضوی در عصر تیموری و صفوی » منتشر شده تفاوت‌ها و اشتراک‌های رواق‌های دو دوره تیموری و صفوی را بیان کرده است.

و«آرایه‌های بدیعی صحیفه الرضا(ع)» از دیگر مقالاتی است که در این شماره به چاپ رسیده است.

سیدجوادجعفری مدیر مسئول و دکترجلال درخشه سردبیری فصلنامه فرهنگ رضوی را برعهده دارند.

علاقمندان جهت دریافت نسخه پی دی اف این فصلنامه می‌توانند به سایت شمس توس به آدرس(www.shamstoos.ir) مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ 05112283044 تماس بگیرند.

انتهای پیام

کد N132586

وبگردی