آفتاب

فعالان سیاسی از علت مخالفت برخی با بحث آشتی ملی می گویند

 فعالان سیاسی از علت مخالفت برخی با بحث آشتی ملی می گویند

برخی فعالان سیاسی معتقدند که به خطر افتادن منافع شخصی بخشی از افراطیون و عادت نداشتن بعضی ها به شکل دادن اهداف خود در قالب منافع ملی، از جمله دلایلی است که سبب بروز مخالفتهایی با بحث آشتی ملی شده است .




به گزارش آفتاب به نقل از شبکه ایران، حسن روحانی ریس جمهوری از ابتدای روی کار آمدنش بارها در سخنان خود بر آشتی ملی اشاره داشته که آخرین بار آن در راهپیمایی 22 بهمن امسال بود.
هر چند که این موضوع قبل ازرییس جمهوری نیز از سوی رهبر معظم انقلاب و برخی شخصیت ها عنوان شده بود اما این بار گویا این سخنان دکتر روحانی به مذاق برخی خوش نیامده  و درقبال آن واکنش هایی منفی را شاهد بوده ایم.این در حالی است که کشورمان نیاز به آشتی ملی دارد و این مساله به سود تمام آحاد جامعه است که به سوی تعامل پیش روند.
اما اینکه  علت مخالفت برخی با بحث آشتی ملی چیست؟سوالی است که خبرنگار شبکه ایران روز چهارشنبه با چند نفر از فعالان سیاسی  در میان گذاشته و دیدگاهها و نقطه نظرهای آنان را در این خصوص جویا شده است که در پی می خوانید:
 

 برخی عادت نکرده اند که اهداف خود را در قالب منافع ملی شکل دهند
یدالله طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران با اشاره به اینکه همیشه صلح و آشتی و مصالحه و تفاهم واژه های مورد علاقه انسان های خیرخواه و آزاد اندیش بوده است ،گفت: به نظر می رسد در سال های گذشته مشکلاتی در روابط جریان های سیاسی شکل گرفت و اختلافاتی به وجود آمد و در این میان برخی که منافعی هم داشتند از این مساله سوءاستفاده کردند.
وی تصریح کرد: این عده به دنبال منافع شخصی خود بوده و آن را بر منافع ملی ترجیح دادند،این افراد باید اولویت را به منافع ملی بدهند تا در کشور وحدت و آشتی جای اختلاف ها را بگیرد.
طاهرنژاد از اینکه هنوز این عده عادت نکرده اند که اهداف خود را در قالب منافع ملی شکل دهند ابراز تاسف کرد و افزود: این افراد بیشتر جناحی وگروهی می اندیشند.
به گفته فعال سیاسی نامبرده ،این عده ترجیح می دهند از اختلاف ها به نفع خود بهره ببرند و وحدت میان نیروهای سیاسی ،اجتماعی شکل نگیرد.
 منافع شخصی بخشی از افراطیون در صورت وقوع آشتی ملی به خطرمی افتد
آذر منصوری فعال سیاسی نیز در این باره اظهار داشت تصور می کنم آنچه باعث بقای یک جامعه و کشور می شود تاکید بر وحدت و یکدلی میان مردم و حاکمیت است.
به اعتقاد وی ،هر چقدر این فاصله بین حاکمیت و مردم کمتر باشد مبانی نظام مستقر هم محکمتر خواهد بود .
این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که نمایندگان دیپلماسی کشورمان در نشست های مهمی حضور دارند بنابراین حضور مقتدرانه در چنین نشست هایی اقتدار و صلابت بیشتری را در درون کشور نیاز دارد.
او تاکید کرد: اینگونه حضور در مجامع و نشست ها زمانی می تواند با قاطعیت بیشتری انجام شود که با تکیه بر آشتی ملی در داخل کشور باشد.
وی با اشاره به اینکه آشتی ملی برسیاست داخلی نیز تاثیرات فراوانی دارد ،گفت: تاکیدات رهبر معظم انقلاب،رییس جمهوری و شخصیت های دلسوز در این زمینه به همین دلیل بود و شاید دعوت رییس جمهوری در 22 بهمن به آشتی ملی مناسبت ترین دعوت بود.
منصوری در ادامه گفت: به نظر می رسد بخشی از افراطیون درکشور وحدت را مترادف با حذف جناح رقیب می دانند و با وجود آگاهی از ضرورت ٖآشتی ملی و وحدت ،حاضر به حذف جناح رقیبشان هستند.
وی اضافه کرد:به نظر می رسد منافع شخصی و یا گروهی بخشی از افراطیون در صورت وقوع آشتی به خطرمی افتد و این مساله موجب می شود حتی علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب باز به این بحث آشتی ملی که رمز ماندگاری این نظام است ،توجهی نکرده و به منافع شخصی خود اولویت دهند.
برخی در آرامش حرفی برای گفتن ندارند
 حمید قزوینی ،سخنگوی مجمع نیروهای خط امام(ره) هم در این مورد گفت: سخنانی که دکتر روحانی در ابتدای رقابت انتخاباتی در زمینه وحدت و تلاش برای بازگرداندن آرامش به جامعه مطرح کرد،سخنانی بود که رهبر معظم انقلاب و قبل از ایشان نیز امام خمینی(ره) عنوان کرده و بر لزوم حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و یکپارچگی در مقابل دشمن تاکید می کردند.
وی خاطر نشان کرد: در راهپیمایی 22 بهمن رییس جمهوری بر مساله آشتی ملی تاکید داشت  و دو روز قبل نیز رهبر انقلاب فرمودند که پیام مردم در راهپیمایی وحدت و استقامت بود یعنی همان حرفی که دکتر روحانی روی آن تاکید داشت.
قزوینی معتقد است :افرادی که روند آشتی را نمی پسندند ،کسانی هستند که نانشان دراختلاف پخته می شود و تمایل به اختلاف و درگیری دارند و در شرایطی که تمام عقلا و دلسوزان تاکید می کنند که باید در مقابل دشمن یکپارچه باشیم این گروه منافعشان را به گونه ای دیگر تامین می کنند و منافع ملی برای آنها اولویتی ندارد.
وی افزود: متاسفانه همیشه عده ای وجود دارند که درآرامش حرفی برای گفتن ندارند به همین دلیل درصدد هستند که آسایش و آرامشی در جامعه نباشد تا آنها به این ترتیب به منافع شخصی خود دست یابند.
کد N132489

وبگردی