آفتاب
آیت الله سبحانی در پیامی به همایش فقه هسته‌ای‎؛

در اسلام بهره‌برداری از سلاح هسته‌ای ممنوع است

در اسلام بهره‌برداری از سلاح هسته‌ای ممنوع است

کسانی که به عنوان ابزار بازدارنده دست به ساختن سلاحهای کشتار جمعی می‌زنند، فریبکاری می‌کنند، زیرا همین افراد روزی از آن برای پیروزی خود بهره گرفته‌اند.

آیت الله جعفر سبحانی برای همایش فقه هسته‌ای پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
دانش هسته‌ای، یکی از دانشهای نوظهور بشریت امروز است که انسان در سایه تجربه و آزمایش بر آن دانش دست یافته است و جای سپاس و تشکر دارد. ولی دانش‌های بشری بالاخص در امور علوم طبیعی به سان شمشیر دو لبه است و می‌توان از آن‌ها برای سعادت بشر بهره برد، مانند انرژی هسته‌ای که درمورد پزشکی، کشاورزی وتولید برق استفاده دارد و در عین‌حال می‌توان از آن به عنوان سلاح مخرب و ویرانگر استفاده کرد.

با توجه به اصول اسلام، درمورد انسان و احترامی که دارد بهره‌برداری به صورت سلاح کاملا ممنوع است و حتی نمی‌‌توان به عنوان بازدارندگی از آن بهره برد.

اسلام در آیین جهاد خود می‌گوید: هرگز در گشودن راه آزادی از ابزار حرام بهره نگیرید، مثلا آب را به روی دشمن نبندید و آبهای آن‌ها را آلوده و مسموم نسازید، پیران و دیر نشینان را معترض نشوید. آن کسی که به شما پشت کرد و پا به فرار نهاد، او را تعقیب نکنید، حتی تا موضوع را برای دشمن تفهیم نکرده‌اید، آغاز به جهاد نکنید اگر فردی از دشمن خواست تا سخن خدا را بشنوند به او پناه دهید.

این قوانین نورانی که بخش ناچیزی از‌آن را معترض شدیم، چگونه می‌تواند به دشمنان بشریت اجازه دهد که بمب‌های هسته‌ای را برای کشتار مردم شهری که در آن کودکان شیرخوار، پیران زنان و بیگناهان زندگی می‌کنند و همه یک‌جا رانابود سازد؟!

در جنگ جهانی دوم؛ امریکا به بهانه اینکه جنگ را کوتاه کند دو شهر از شهرهای ژاپن رابه خاک و خون کشید و چهره انسانیت را سیاه و هنوز آثار مخرب آن در گوشه وکنار باقی است.

مقام و منزلت انسان در اسلام به قدری بالا و ارزشمند است که هرگز نمی‌توان قطره خونی را بدون مجوز ریخت.

کسانی که به عنوان ابزار بازدارنده دست به ساختن سلاحهای کشتار جمعی می‌زنند، فریبکاری می‌کنند، زیرا همین افراد روزی از آن برای پیروزی خود بهره گرفته‌اند.

آیین اسلام کتاب مقدس خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌کند و پیامبرش رحمت للعالمین است. او انسان را مسجود ملائکه وهدف خلقت و آفرینش معرفی می‌کند. ‌ آیا چنین آیینی اجاره می‌دهد که بشر به دست خود مظهر خشم غضب وتخریب و ویرانگی گردد و روزی حیات مردم بشریت را به خطر بیافکند؟!

ما امیدواریم عزیزانی که در همایش فقه هسته‌ای شرکت دارند، مسئله را به صورت علمی تحقیق و بررسی کنند و نیز امیدواریم که دولت‌ها دست به استفاده از این صلاح ویرانگر نزنند‌ وکوشش کنند دارندگان آنرا وادار سازندکه این سلاح‌ها را از بین برده و جهان را از وحشت این سلاح‌ها برهانند و دولت‌ها مبشر سلح و امنیت و سلامت باشند.

کد N132459

وبگردی