آفتاب
ادامه بحران در اوکراین؛

افزایش شمار تلفات درگیریها به 20 نفر/ابراز نگرانی آمریکا و اروپا از وضعیت کی‎یف

افزایش شمار تلفات درگیریها به 20 نفر/ابراز نگرانی آمریکا و اروپا از وضعیت کی‎یف

شمار تلفات درگیری های روز گذشته اوکراین دست کم به 20 کشته رسیده و این در حالی است که رئیس جمهور ای کشور مخالفان را به عبور از خطوط قرمزمتهم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کشته های اعتراضات عصر روز گذشته اوکراین به 20 نفر رسیده و تصاویر منتشر شده حکایت از مسلح بودن برخی از معترضان حاضر در خیایان های کی یف دارد.

در همین رابطه "جو بایدن" معاون رئیس‌ جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، با ابراز نگرانی عمیق واشنگتن در مورد درگیری های موجود در خیابانهای کی یف، از وی خواست تا نیروهای دولتی را از خیابان ها خارج کرده و از خشونت پرهیز کند.

کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن در تماس خود با ویکتور یانوکوویج صراحتا نگرانی عمیق خود را از بروز خشونتها از سوی هر کدام از طرفها نشان داده و گفته است که دولت مسئولیت خاصی برای محدود کردن خشونت‌ها دارد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است : آمریکا خود را متعهد می داند که از تلاش ها برای یافتن راه حلی صلح آمیز که به تنش ها پایان داده و خواسته های مردم اوکراین را بازتاب دهد، حمایت کند.

"فرانک والتر اشتابن مایر" وزیر خارجه آلمان، نیز دیروز اعلام کرد : آلمان تحریم‌ علیه دولت اوکراین را نادیده نمی گیرد. هر کسی که در بروز این خشونتها دست دارد باید در انتظار تحریم های اروپا نیز باشد.

فرانسه نیز به خشونتهای مرگبار روز سه شنبه در اوکراین واکنش نشان داده و "لوران فابیوس" وزیر خارجه آن گفت : من از سرگیری خشونتها در کی یف و استفاده از خشونت را که چندین قربانی برجای گذاشت، محکوم می کنم.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز نگرانی عمیق خود را از رخدادهای کی یف ابراز کرده و استفاده از هرگونه خشونت چه علیه اماکن دولتی چه ساختمان های احزاب را محکوم کرده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای با متهم کردن سیاستمداران غربی و سازو کارهای اروپایی اعلام کرد : خشونتها نتیجه چشم بستن بر فعالیت گروه های افراطی از سوی غرب است.

درگیری های روز گذشته اوکراین، پس از آنکه پلیس از حرکت معترضان به سمت پارلمان جلوگیری کرد آغاز شد.

اعتراضات اوکراین از اواخر ماه نوامبر سال گذشته و در اعتراض به تصمیم ناگهانی دولت برای امضای قرارداد تجاری با روسیه به جای همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. معترضان از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و دولت نیز از حمایت روسیه برخوردار هستند.

کد N132338

وبگردی