آفتاب

پیشگیری از آسیب حمله قلبی با تزریق ریز مهره بداخل جریان خون

پیشگیری از آسیب حمله قلبی با تزریق ریز مهره بداخل جریان خون

محققان آمریکایی و استرالیایی ریز مهره‌هایی را توسعه داده‌اند که پس از تزریق شدن بداخل جریان خون، علاوه بر توقف حمله قلبی از صدمه دیدن بافت قلب پیشگیری می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمله قلبی باعث صدمه دیدن عضلات و در نتیجه تغییر شکل قلب شده و در طول چند روز پس از حمله، عضلات نرم و نازک می‌شوند؛ به مرور زمان نارسایی قلب با مشکلاتی از جمله تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه همراه شده و می‌تواند منجر به مرگ فرد در یک سال نخست شود.

کاهش میزان صدمات قلبی در ساعات اولیه پس از حمله قلبی می‌تواند شانس نجات بیمار را بطور قابل توجهی افزایش دهد.

مونوسیت‌ها نوعی گلبول سفید خون هستند که تحت استرس شدید - از جمله در زمان حمله قلبی - توسط سیستم ایمنی بدن در مقادیر بالا تولید می‌شوند؛ این سلول‌ها با تقویت جریان خون در مناطق آسیب دیده، از صدمات بعدی و مرگ بافت قلب پیشگیری می‌کنند.

اما در طول این فرآیند، التهاب و تضعیف شدن بافت قلب روی می‌دهد.

محققان دانشگاه نورث‌وسترن و دانشگاه سیدنی برای پیشگیری از آسیب بافت‌ قلب در زمان حمله قلبی، تکنیک جدیدی توسعه داده‌اند که شامل تزریق ریز مهره‌هایی بداخل جریان خون است.

این ریز مهره‌ها با ابعادی کوچکتر از دانه شکر با استفاده از پلی لاکتیک کو گلیکولیک اسید (PLGA) ساخته شده‌اند که تنها تا 24 ساعت پس از حمله قلبی موثر هستند.

هر ریز مهره دارای شارژ الکتریکی منفی بر روی سطح خود است و مونوسیت دارای گیرنده با شارژ الکتریکی مثبت است که باعث اتصال آن دو به هم می‌شود؛ زمانیکه ریز مهره‌ها به داخل جریان خون تزریق می‌شوند، به مونوسیت‌های آسیب دیده متصل می‌شوند.

سیگنال‌های ارسالی از سمت مونوسیت نشان می‌دهد که سلول آماده مردن است؛ سپس ریز مهره و مونوسیت متصل به آن بسمت طحال حرکت کرده و بصورت طبیعی از بدن دفع می‌شود.

آزمایشات صورت گرفته بر روی موش‌ها حاکی از کاهش نیمی از سلول‌های آسیب دیده بلافاصله پس از تزریق ریز مهره‌ها بداخل جریان خون است.

انتهای پیام

کد N132134

وبگردی