آفتاب

رییس مجلس ترکیه:کشورهای اسلامی با همکاری می توانند مشکلات خود را حل کنند

رییس مجلس ترکیه:کشورهای اسلامی با همکاری می توانند مشکلات خود را حل کنند

تهران –ایرنا- رییس مجلس ترکیه با بیان اینکه لازمه حل مشکلات کشورهای اسلامی همکاری است، گفت: باید کشورهای اسلامی با اتکا به مشترکات خود برای حل مشکلات تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جمیل چیچک در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با بیان اینکه هدف از تاسیس این اتحادیه رساندن صدای کشورهای اسلامی به جهان بوده است، افزود: کمک به ارتقاء گفت و گو میان کشورهای اسلامی در دنیای جدید و پرچالش امروز هم فرصت ها و هم تهدیدهای فراوانی را در اختیار ما گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید دست به دست هم این چالش ها را حل کنیم، گفت: تجربه ها در سال های اخیر نشان می دهد که باید به دنبال گفت و گو و راه حل های سیاسی براساس احترام به کرامت انسان ها باشیم.

رییس مجلس ترکیه ادامه داد: کشورهای اسلامی باید براساس اعتقادات مشترک همکاری کنند و مشکلات خود را از این مسیر حل کنند.

چیجک با اشاره به مشکلات کنونی در جهان اسلام و شمال آفریقا گفت: معتقدیم مشکلات باید از طریق گفت و گو حل شود و تا زمانی که دولت ها به خواست ملت ها احترام نگذارند این مشکلات ادامه خواهد یافت.

وی مشکلات سیاسی، فرقه ای و افراط گرایی در جهان اسلام را از مهمترین مسایل کشورهای منطقه دانست و گفت: در عین حال باید با پدیده اسلام هراسی در غرب مقابله کنیم و تنها راه مقابله با آن وحدت میان شیعه و سنی و دامن نزدن به مسایل قومی و فرقه ای است.

رییس مجلس ترکیه در ادامه، با بیان نظراتش درباره مشکلات قبرس خواستار حمایت جامعه اسلامی از ترک های قبرس شد.

وی مهمترین مسئله جهان اسلام را فلسطین عنوان کرد و ادامه داد: صلح در سرزمین های اشغالی می تواند در استقرار امنیت در تمامی جهان موثر باشد و در این مسیر باید تمامی مردم این سرزمین برای ایجاد ثبات و وحدت از خود اراده نشان دهند.

چیچک با اشاره به مسئله قفقاز و مشکلات بین آذربایجان و ارمنستان خواستار حل هرچه سریعتر این مشکل شد.

رییس مجلس ترکیه همچنین خواهان کمک به مسلمانان کشورهای غربی شد تا با فشارهایی که بر اثر تبلیغات اسلام هراسی بر آن ها وارد می شود مقابله کنند و گفت: مبارزه با افراطی گری هم باید در دستور کار این جلسه باشد و ما از فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی در کشورهای اسلامی حمایت می کنیم.

سیام(3)9103**9254*1449
کد N131906

وبگردی