آفتاب

مان: امیدواریم در مذاکرات با ایران بتوانیم به پیشرفت دست یابیم

مان: امیدواریم در مذاکرات با ایران بتوانیم به پیشرفت دست یابیم

هم‌زمان با آغاز مذاکرات ایران و گروه1+5 در وین روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی به نقل از منابع دیپلمات‌های دو هیات غربی حاضر در وین نوشت: دستیابی به توافق جامع نهایی در مدت زمان تعیین شده بعید به‌نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاینشنال تایمز در گزارش خود به نقل از دیپلمات‌های ارشد دو هیات غربی که هم اکنون برای انجام مذاکرات در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران به وین سفر کرده‌اند نوشت: شانس کمی -اگر صفر نباشد- برای دستیابی به توافق نهایی در بازه زمانی کوتاه وجود دارد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این‌باره گفت: هیچ کس انتظار ندارد در این دوره از مذاکرات به توافق نهایی برسیم، امیدوار هستیم بتوانیم به پیشرفت دست یابیم.

او هم‌چنین افزود: هدف این است که یک چارچوب برای انجام مذاکرات در طول ماه‌های آینده ایجاد کنیم.

مذاکرات ایران و 1+5 صبح امروز (سه‌شنبه) به طور رسمی در وین پایتخت اتریس آغاز شد اما جلسه آغازین آن پس از 45 دقیقه متوفق شد.

مایکل مان علاوه بر این گفت: این مذاکرات به همان اندازه طولانی خواهد بود که موضوعات گسترده است. دیپلمات‌ها انتظار دارند که این دور از گفت‌وگوها تا قبل از رسیدن به تعطیلات آخر هفته پایان یابد.

ایران و گروه1+5 در توافق اولیه خود برای یک اقدام مشترک که در نوامبر سال گذشته به دست آمد شش ماه فرصت دارند تا برای رسیدن به توافق جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های غرب علیه این کشور مذاکره کنند.

براساس توافق اولیه که مدت زمان آن در ماه ژوییه به پایان می‌رسد در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد در ایران، غرب متعهد شد که تحریم علیه این کشور را کاهش دهد که به گفته مقامات آمریکایی هر دو طرف تا کنون به تعهدهای خود عمل کرده‌اند.

براساس توافق موقت ایران و 1+5 شامل اعضاء دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه) و آلمان مدت زمان تعیین شده برای دست‌یابی به توافق نهایی می‌تواند نیم سال دیگر تمدید شود.

انتهای پیام

کد N131877

وبگردی