آفتاب
/نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی/

ترکیه علاقه‌مند به یافتن راه حلی برای حل مشکل فلسطین

ترکیه علاقه‌مند به یافتن راه حلی برای حل مشکل فلسطین

رییس مجلس ترکیه با بیان این‌که «اکنون پدیده اسلام‌هراسی در غرب ایجاد شده است» گفت: مسلمانان باید با اتحاد از فرقه‌گرایی دوری کرده و با تکیه بر مشترکات، با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمیل چیچک در سخنانی در نهمین کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی گفت که این اتحادیه از زمان تاسیس برای ارتقای گفت‌وگو میان کشورهای عضو تلاش کرده و مجلس ترکیه نیز در این راستا اقداماتی را انجام داده است.

وی با بیان این‌که «باید چالش‌های موجود در هزاره جدید را به فرصت تبدیل کرد» گفت: امروز باید دست به دست هم دهیم تا با تهدیدات مقابله کرده و آینده‌ی بهتری را برای ملت‌های‌مان رقم زنیم چون رویکردی غیر از این باعث بروز مشکلاتی برای مردمان‌مان می‌شود این تجربه تلخی است که سده‌های اخیر برای ما ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این‌که «باید بر اساس احترام به شان و شخصیت انسانی به دنبال حل مشکلات بود» گفت: ما باید به دنبال راه حل‌هایی مبتنی بر قانون و کرامت انسانی و ارزش‌های اسلامی باشیم. بر همین اساس کشورهای عضو اتحادیه باید مطابق با ارزش‌های مشترکی که ریشه در اسلام دارد با یکدیگر کار کنند.

جمیل چیچک با بیان این‌که «کشور ترکیه اخیرا فرآیند اصلاح جامعی را برای ارتقای این ارزش‌ها شروع کرده است» گفت:‌ مجلس ترکیه نقش رهبری را در انجام اصلاحات در کشور ترکیه به عهده گرفته است.

وی با ااشاره به مشکلات موجود در آفریقا و خاورمیانه گفت: باید به ملت‌های مسلمان در این مناطق جهت حل مشکلات‌شان کمک کنیم. البته راه حل‌ها باید دوستانه و مسالمت‌آمیز باشند. معتقدیم که از طریق فرآیند آشتی ملی و گفت‌وگو، مشکلات منطقه خاورمیانه حل می‌شود. البته تا زمانی که دولت‌ها به قدرت ملت‌ها احترام نگذارند مشکلات‌شان ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که «مشکلات سیاسی همچون فرقه‌گری و افراطی‌گرایی امروز فراروی ملت‌های مسلمان است» گفت: همه ما وظیفه مقابله با این مشکلات را داریم و باید در این راه به یکدیگر کمک کنیم. باید با داشتن هر مذهبی از اسلام، روحیه مدارا، بردباری و خویشتن‌داری داشته باشیم و بر این موضوع باور داشته باشیم که مسائل از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل می‌شود.

رییس مجلس ترکیه همچنین با بیان این‌که «امروز با پدیده اسلام‌هراسی در غرب مواجهیم» گفت:‌ نمی‌توان واقعیت جهان امروز را نادیده گرفت مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید دست به دست یکدیگر داده و به مسائل فرقه‌ای و مذهبی و قومی توجه نکرده و به مشترکات تاکید کنند. سیاست ترکیه هم همواره تکیه بر روی مشترکات در سایه همکاری با سایر کشورها بوده است.

وی همچنین با استقبال از سرگیری گفت‌وگوهای مربوط به قبرس گفت: نزدیک به 15 سال است که نیروهای حافظ صلح در قبرس مستقر شده‌اند. امیدواریم این موضوع از طریق گفت‌وگو و برگزاری رفراندوم حل شود.

وی یکی دیگر از مشکلات جهان اسلام را مربوط به فلسطین دانست و گفت:‌ تشکیل کمیته فلسطین در این اتحادیه نشان دهنده اهمیت مساله فلسطین است، اعتقاد ما بر این است که صلح بین اسرائیل و فلسطین در منطقه بر استقرار صلح در منطقه و جهان کمک می‌کند.

جمیل چیچک تاکید کرد: ترکیه بر یافتن راه حلی برای مسئله فلسطین علاقه‌مند است در این راستا هر دو طرف باید اراده سیاسی نشان بدهند تا در فرآیند صلح پیشرفتی حاصل شود.

وی یادآور شد که این کشور 30 میلیون دلار کمک‌های به دولت خودمختار فلسطین کرده است و حمایت‌های دیگری نیز انجام داده است ترکیه با استقبال از ایجاد صلح پایدار در فلسطین علاقه‌مند است که کشور فلسطین به خودکفایی دست پیدا کند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم حمایت از اقلیت‌های مسلمان در کشورهای مختلف گفت: امروز مسلمانان در قره‌باغ، میانمار و بالکان با مشکلاتی روبه‌رو هستند. همچنین مسلمانان در کشورهای غربی زندگی می‌کنند که آن‌ها با ترویج موج اسلام هراسی، تحت فشار هستند و از کمترین امکانات برای حفظ کرامت‌شان برخوردارند. باید تلاش کنیم تا مشکلات آن‌ها برطرف شود.

رییس مجلس ترکیه همچنین گفت که کشور ترکیه ائتلاف تمدن‌ها را برای پایان دادن به این تبعیض‌ها با حضور 31 کشور تشکیل داه است که امیدوار است این اتحادیه به این ائتلاف کمک کند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی برخی کشورهای اسلامی همچون آفریقا گفت: برگزاری کنفرانس بعدی در آفریقا می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند. البته در صورت رخ ندادن چنین امری ما مایل هستیم که میزبان اجلاس بعدی باشیم.

وی در پاایان گفت: ترکیه در سال جاری و آینده کاندیدای عضویت در شورای امنیت می‌شود که امیدواریم این اتحادیه از ترکیه حمایت کند.

انتهای پیام

کد N131864

وبگردی