آفتاب

انتقاد تند رییس مجلس سوریه از کمک برخی کشورهای اسلامی به تروریست ها

انتقاد تند رییس مجلس سوریه از کمک برخی کشورهای اسلامی به تروریست ها

تهران- ایرنا - رییس مجلس نمایندگان سوریه با انتقاد از برخی کشورهای اسلامی در کمک به تروریست های سوری برای کشتار در این کشور، گفت: کشورهای مسلمان میلیاردها دلار هزینه می کنند تا مسلمانان را بکشند و باندهای فتنه انگیز را با فتوای جهاد علیه مردم سوریه بسیج می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جهاد اللحام در نوبت بعداز ظهر نخستین روز نشست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی، اظهار داشت: کشور سوریه و ملت پایدار ما در برابر تروریسم بین الملل قد علم کرده است.

وی افزود: کشور ما در رویارویی با جنگ جهانی که کشورهای همسایه و برادر با استفاده از ابزار گوشتخواران و آدم کشان علیه ما اعمال کردند و با حمایت غرب و آمریکا زیرساخت های کشور ما را از بین بردند، قرار دارد.

رییس مجلس سوریه با بیان اینکه هزاران سال است که بافت جمعیتی این کشور پیوسته و در همبستگی با یکدیگر قرار دارند، گفت: این ها می خواهند بافت جمعیتی ما را آن هم در منطقه مالامال از کش مکش و کشتار از بین ببرند.

جهاد اللحام افزود: کشور ما الگوی همزیستی بین فرقه ها و طوایف است، اما بعد بیش از یک دهه از تاسیس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی که تعهد کرده اند در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنند، امروز می بینیم کشورهایی در اتحادیه عضو هستند که شبانه روز درباره هرگونه جنایتی علیه ما کار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه اقدامات تحت عنوان دموکراسی و در راستای حمایت از معارضین و مخالفین صورت می گیرد و آشکارا دخالت در امور داخلی سوریه است.

رییس مجلس سوریه هدف از اینگونه اقدامات را زیر سوال بردن مشروعیت حکومت سوریه دانست و تاکیدکرد که این کار با منشور ملل و منشور سازمان همکاری اسلامی سازگار نیست.

جهاد اللحام با بیان اینکه این دخالت ها به دخالت های نظامی تبدیل شده است، افزود: این دخالت نظامی از طریق اعزام گروه های تروریست و تکفیری و نیروهای مسلح معارض صورت می گیرد که توسط کشورهای همسایه و برادر برای مبارزه با مردم و نظام سوریه به این کشور اعزام می شوند.

وی با یادآوری اینکه حدود 40 هزار نفر از 83 کشور دنیا به عنوان گروه های تروریست و تکفیری در این کشور با حکومت سوریه می جنگند، اظهار داشت: این در حالی است که اتحادیه مجالس اسلامی متعهد شده اند، ارزش های والای اسلام و گفت و گوی تمدن ها را گسترش دهند.

جهاد اللحام شرایط امروز سوریه را حساس توصیف کرد و گفت: کشورهای مسلمان میلیاردها تومان برای کشتن مسلمانان هزینه می کنند، باندهای فتنه انگیز را بسیج می کنند و فتوای جهاد علیه سوریه صادر می کنند.

رییس مجلس سوریه تاکید کرد: این در حالی است که از منبرهای آن ها حتی یک فتوای واحد مبنی بر جنگ با اسرائیل، نشنیده ایم.

این مقام پارلمان سوریه با بیان اینکه برخی کشورها دولت این کشور را متهم به تخریب مدارس و بیمارستان ها می کنند، افزود: این ها براساس فیلم هایی است که ساخته و پرداخته بیگانگان و شبکه های گمراه کننده آن ها و اخبار کذب و اتهام آمیزی است که می خواهند افکار عمومی را علیه ما بسیج کنند.

جهاد اللحام تصریح کرد: کسانی که به کارخانه ها، مساجد، کلیساها و مدارس ما حمله و آن را به ویرانه تبدیل کرده اند، غرب استعماری و گروه های تکفیری هستند.

وی با اشاره به مقاومت مردم سوریه در برابر تفکیری ها و گروه های تروریستی افزود: ملت ما هرگز اجازه نمی دهد خدشه ای به کشورش وارد شود.

رییس مجلس سوریه افزود: وقتی ناوهای فرانسه و آمریکا با حمایت اسرائیل برای اقدام علیه مردم سوریه در منطقه حاضر شده اند، هدفشان از بین بردن مقاومت و فلسطین بود زیرا می خواهند مصالحه دروغین را به ملت ما تحمیل کنند.

جهاد اللحام تاکید کرد: دولت سوریه در برابر چنین رخدادهایی با احساس مسوولیت برنامه های گسترده ای را برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه طراحی کرد و دست به اصلاحات سیاسی در قانون اساسی زد.

وی با تاکید بر اینکه تنها از طریق گفت و گو می توان به تعامل مشترک برای ساختن آینده سوریه دست یافت، اظهار کرد: حضور ما در کنفرانس ژنو 2 آن هم بدون پیش شرط نشان دهنده عزم و اراده ما برای دستیابی به گفت و گوهای سیاسی و مسالمت آمیز است.

رییس مجلس سوریه در عین حال تاکید کرد: کسانی که خود را نماینده معارضین سوری می دانند، کسانی هستند که توسط آمریکا انتخاب شده اند و هیچگونه قدرت تصمیم گیری ندارند مگر با استعلام از سفیر سابق آمریکا در دمشق.

محمد جهاد الحام با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال راه حل سیاسی برای نجات از ویرانی بیشتر و رسیدن به وحدت است تاکید کرد: آینده سوریه به دست خود مردم این کشور و از طریق صندوقهای رای ساخته می شود نه با تفنگ های بیگانه و با بمب و سلاح های آمریکا و غرب.

وی افزود: صندوق رای باید سرنوشت کشور ما را مشخص کند و وزن هر گروه سیاسی تنها با این کار مشخص می شود نه اینکه تروریستها بخواهند نظر خود را بر مردم ما تحمیل کنند.

رییس مجلس سوریه تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی امروز در برابر یک آزمون واقعی قرار دارد و این آزمون همان چیزی است که در سوریه شاهدیم.

وی افزود: ما باید با احساس مسوولیت کار را به پیش ببریم و از این رو از کشورها می خواهم در برابر اعزام تروریستها موضع گیری کنند زیرا خطر این کار منحصر به سوریه نیست بلکه دامن گیر کل منطقه می شود.

محمد جهاد الحام تاکید کرد: اگر کشور سوریه از مسوولیت خود در مقابله با تروریست ها دست بکشد طبعا زمینه را برای گسترش تروریسم فراهم می کند.

وی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مواضع رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری ایران در زمینه وحدت و یکپارچگی امت مسلمان و دفاع از حقوق ملت سوریه تشکر کرد.

پس از سخنرانی رییس مجلس سوریه ˈعلی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که مصائب سوریه بزودی پایان یابد و مردم شریف این کشور که امروز در شرایط سختی قرار دارند، به زندگی خوب و عادی خود بازگردند.

سیام(3)**2025** 2021**9254**1535 *1449
کد N131844

وبگردی